Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2014

Złożenie „nieprawdziwych informacji” przez wykonawcę ubiegającego się o zamówienie publiczne

Marcin Żurek
jest doktorantem Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Abstrakt

Przepis art. 26 ust. 2 pkt 3 ustawy z 29.1.2004 r. -- Prawo zamówień publicznych stanowi wynik implementacji do naszego porządku prawnego dyspozycji z art. 45 ust. 2 lit. g dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31.3.2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, według której z udziału w postępowaniu można wykluczyć każdego wykonawcę „winnego poważnego wprowadzenia w błąd w zakresie przekazania lub nieprzekazania informacji, wymaganych na mocy niniejszej sekcji dyrektywy”. Przywoływany art. 26 ust. 2 pkt 3 ZamPublU przewiduje natomiast wykluczenie wykonawców, którzy „złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania”. Jak wynika z powyższego, wykluczenie związane z przedkładaniem fałszywych informacji w toku prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia powinno nastąpić, jeżeli spełnione są łącznie dwie przesłanki: wykonawca przedstawił nieprawdziwe informacje oraz informacje te mają lub mogą mieć wpływ na wynik postępowania.