Abstrakt
Rozwój struktur państwowych i samorządowych w monarchii austrowęgierskiej w 2 poł. XIX w., a także gwałtowna industrializacja życia gospodarczego wymusiły unowocześnienie regulacji normatywnej zamówień publicznych. Dodatkowym impulsem było unormowanie podstaw rozwoju przemysłu z gwarancjami liberalizmu i wolności gospodarczej na mocy Gewerbeordnung z 20.12.1859 r. Równolegle zniesiono poddaństwo osobiste chłopstwa oraz pańszczyznę, usprawniono samorząd terytorialny, stworzono lepsze warunki dla rozwoju miast, wprowadzono wyraźny protekcjonizm na rzecz przemysłu i rozwoju transportu, zwłaszcza kolejowego itd. Obok tradycyjnej ochrony efektywności wydatków publicznych pojawił się drugi cel regulacji zamówień skarbowych, a mianowicie potrzeba zapewnienia równego traktowania wykonawców ubiegających się o te zamówienia oraz ochrony uczciwej konkurencji, w imię sprawiedliwego ładu gospodarczego. Preferencje krajowe jednak utrzymywano. W pierwszej kolejności ograniczano nadmierne rozproszenie regulacyjne zamówień skarbowych, choć w praktyce niemałe znaczenie miał dekret z 1820 r. dotyczący przygotowania i przebiegu procedur udzielania zamówień budowlanych, jednak mimo tego, z uwagi na nasilające się tendencje wymuszające dalsze unowocześnienie regulacji, unifikacją objęto przede wszystkim zamówienia na roboty budowlane.