Abstrakt
I. Powyższy wyrok SO zapadł w atmosferze zasadniczych rozbieżności w orzecznictwie KIO, utrzymujących się niedopuszczalnie co najmniej od 2012 r. na tle prawnego znaczenia stanu związania ofertą przetargową. Zasięg tych rozbieżności i okoliczności im towarzyszące skłaniają do refleksji nad przyszłością zamówień publicznych w Polsce. Merytoryczne ich podłoże zostało przedstawione w uzasadnieniu glosowanego wyroku. Problem sprowadza się do prawidłowego rozumienia subsydiarnego stosowania przepisów KC względem odrębnych unormowań zawartych w ustawie z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych1. Ostatnio jednak spór co do istoty związania ofertą przetargową przeniósł się – niestety – na orzeczni ctwo sądów powszechnych (okręgowych). Dobitnym tego przykładem jest przeciwny w swojej wymowie, względem glosowanego orzeczenia, pogląd zawarty w uzasadnieniu wyroku SO w Warszawie z 16.7.2014 r., XXIII Ga – 924/14, zamieszczony na stronach internetowych UZP, choć okoliczności faktyczne sprawy były nieco inne. Zaprezentowane w nim stanowisko jest wysoce kontrowersyjne z merytorycznego punktu widzenia, tym bardziej że oparte zostało na bardzo słabej argumentacji prawnej (zob. dalej pkt III). Tymczasem zgodnie z art. 154 pkt 13 PZP Prezes UZP dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów o zamówieniach publicznych, przy uwzględnieniu orzecznictwa...