Prawo Zamówień Publicznych

nr 3/2014

Aspekty praktyczne kwalifikacji porozumień przetargowych w świetle koncepcji "single economic unit"

Małgorzata Sieradzka
jest doktorem, adiunktem w Katedrze Prawa Administracyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego, współpracownikiem w Spółce Adwokatów Malicki i Wspólnicy sp. jawna
Abstrakt

Zmowy, polegające na uzgadnianiu stawania do przetargu, należą do kategorii porozumień ograniczających konkurencję, których stosowanie jest zakazane na mocy art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z 16.2.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Są to porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku zamówień publicznych. Należy wskazać, że celem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest wybór oferty najkorzystniejszej. Zamawiający-organizator przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Wykonawcy biorący udział w postępowaniu muszą zatem przestrzegać reguł uczciwej konkurencji, a ich udział w postępowaniu powinien być oparty na rywalizacji i współzawodnictwie, a nie uzgadnianiu zachowań. Wszelkie antykonkurencyjne porozumienia zarówno pomiędzy jego uczestnikami a zamawiającym, jak i samymi uczestnikami są zakazane na mocy art. 6 ust. 1 pkt 7 OchrKonkurU. Jednak wystąpienie pewnych okoliczności może w niektórych sytuacjach wyłączać kwalifikację uzgodnienia między przedsiębiorcami przystępującymi do przetargu jako zmowy przetargowej. Dotyczy to przede wszystkim złożenia oferty przez konsorcjum oraz działania przedsiębiorców w ramach jednego organizmu gospodarczego. Z punktu widzenia prawidłowej identyfikacji i oceny porozumień przetargowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 7 OchrKonkurU, istotne staje się wyróżnienie okoliczności wyłączających bezprawność tych praktyk.