Abstrakt
Do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się co do zasady przepisy Kodeksu cywilnego (art. 139 § 1 ZamPublU). W kwestii odpowiedzialności za jakość przedmiotu zamówienia publicznego zastosowanie mają przepisy KC regulujące rękojmię za wady rzeczy sprzedanej w odniesieniu do dostawy w zamówieniach publicznych oraz przepisy regulujące rękojmię za wady dzieła „publicznego”. W tym ostatnim zakresie w sprawach nieuregulowanych przepisami o rękojmi za wady dzieła stosuje się przepisy o rękojmi przy sprzedaży (art. 638 KC). Ponadto możliwe jest stosowanie przepisów o gwarancji jakości, kojarzących się głównie z umową sprzedaży. Celem powyższych przepisów jest zabezpieczenie zamawiającego przed skutkami niewłaściwej jakości nabywanego (zamawianego) przedmiotu i obciążenie wykonawcy odpowiedzialnością za właściwą jakość świadczenia. Zarówno odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady rzeczy, jak i odpowiedzialność z gwarancji jakości mają duże znaczenie w zamówieniach publicznych. Zamawiający korzystają z przewidzianych prawem środków ochrony w celu zapewnienia świadczeniu właściwej jakości z jednej strony i uzyskania oszczędności finansowych w związku ze starannym egzekwowaniem zobowiązań wykonawcy z drugiej strony.