Prawo Zamówień Publicznych

nr 1/2013

Oddanie do dyspozycji wykonawcy zasobów osoby trzeciej związanych z wiedzą i doświadczeniem na tle problematyki podwykonawstwa

Małgorzata Moras
Adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Zamówień Publicznych UEK.
Abstrakt

Wprowadzenie  Nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych z 22.12.2009 r.1 umożliwiła wykonawcom korzystanie przy ubieganiu się o udzielenie zamówienia publicznego z zasobów podmiotów trzecich. Zgodnie z brzmieniem art. 26 ust. 2b Prawa zamówień publicznych2 wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów.   Omawiany przepis stanowi transpozycję przepisów dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31.3.2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi3. Przepisy dyrektywy klasycznej zezwalają wykonawcom na korzystanie z potencjału technicznego, wiedzy, doświadczenia oraz środków finansowych należących do innych podmiotów. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 48 ust. 3, wykonawca może w stosownych sytuacjach oraz w przypadku konkretnego zamówienia, polegać na zdolnościach innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi powiązań. Analogicznie, na podstawie art. 47 ust. 2 wykonawca może polegać na zdolnościach innych osób wykazując, że spełnia wymogi określone przez zamawiającego, a dotyczące sytuacji finansowej4.64  Regulacje te mają na celu wzmocnienie takich zasad, jak swoboda: przepływu towarów, przedsiębiorczości oraz świadczenia usług, a przede wszystkim ich celem jest otwarcie zamówień publicznych na konkurencję. Weryfikacja predyspozycji i kwalifikacja wykonawców powinny mieć charakter przejrzysty. W tym celu należy wskazać niedyskryminacyjne kryteria, które instytucje zamawiające mogą wykorzystywać podczas kwalifikacji uczestników oraz środki, które wykonawcy mogą stosować w celu udowodnienia, iż spełniły te kryteria. Z wyroku TSUE z 18.10.2012 r.5 wynika, iż zamawiający ma prawo nakładać minimalne wymogi dotyczące kwalifikacji wykonawców „pod warunkiem, że są one obiektywnie odpowiednie do tego, by dostarczyć informacji na temat zdolności do wykonania zamówienia przez wykonawcę, a ustanowiony w ten sposób próg musi być dostosowany do wagi danego zamówienia”. Treść niniejszego orzeczenia wskazuje na fakt, iż możliwość posłużenia się potencjałem podmiotów trzecich służy niwelowaniu różnic prawnych pomiędzy państwami unijnymi, a tym samym zwiększeniu konkurencyjności. DefinicjeWiedza i doświadczenie  Za bezapelacyjną należy uznać możliwość udostępniania wiedzy i doświadczenia na bazie aktualnego brzmienia PZP. Kontrowersyjna pozostaje kwestia sposobu dysponowana zasobami podmiotu trzeciego. Dalsze rozważania nie są możliwe bez przybliżenia znaczenia takich pojęć, jak: wiedza i doświadczenie.  Wiedza – wszelka forma poznania może być rozumiana w sensie przyrodniczym, czysto intelektualnym lub humanistycznie, czyli wymaga „rozumienia” należącego do sfery uczuć. W świetle PZP ustawodawca wyraźnie wskazuje, iż pod pojęciem wiedzy należy rozumieć wiedzę nabytą, czyli pojęcia i wyobrażenia nabyte przez doświadczenie lub naukę6. Wiedza w języku potocznym oznacza zbiór wiadomości z określonych dziedzin, zdobytych w dowolny sposób, np. poprzez edukację, obserwację zjawisk. W tym miejscu należy przybliżyć postanowienie SN z 7.10.2008...