Abstrakt
Wprowadzenie Przepis art. 186 PZP, traktujący m.in. o możliwości umorzenia postępowania odwoławczego w razie uwzględnienia w całości zarzutów odwołania przez zamawiającego, został wprowadzony ustawą z 2.12.2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw2. Według założeń prawodawcy miał on stanowić substytut możliwego przedtem uwzględnienia protestu i służyć odformalizowaniu postępowania odwoławczego3. Hipotezą powołanego wyżej przepisu nie jest jednak objęta sytuacja, w której zamawiający uwzględnia tylko niektóre zarzuty podniesione w odwołaniu. Wydaje się, że brak uregulowania opisanego przypadku jest równoznaczny z istnieniem luki konstrukcyjnej, wynikającej z błędów zastosowanej techniki legislacyjnej, a nie luki aksjologicznej, 91czyli zamierzonego posunięcia ustawodawcy4. Potwierdzeniem takiej konkluzji może być chociażby treść nieobowiązującego już art. 183 ust. 5 pkt 2 PZP5, który przyznawał zamawiającemu uprawnienie do uznania wszystkich lub jednego z żądań protestu6. Rozstrzygnięcie analizowanego problemu ma istotne znaczenie w kontekście sposobu procedowania KIO. Co do zasady7, częściowe uwzględnienie odwołania nigdy nie jest bowiem przesłanką umorzenia postępowania odwoławczego w przyznanej części i zniesienia jego kosztów8. Jedynie na marginesie zaznaczyć trzeba, że uwzględnienie w całości zarzutów przez zamawiającego obliguje KIO do umorzenia postępowania9, albo na podstawie art. 186 ust. 2 PZP (jeśli żaden z wykonawców nie zgłosił przystąpienia),...