Abstrakt
Wprowadzenie Szybkość i skuteczność procedur odwoławczych znalazły się w ostatnim czasie w obszarze szczególnego zainteresowania środowisk naukowych i uczestników systemu zamówień publicznych. Rozważane są nie tylko ramy prawne, przepisy proceduralne dotyczące rozpoznawania odwołań, ale również ich szerszy kontekst w postaci charakteru prawnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i natury postępowania odwoławczego1. Pojęcia szybkości i skuteczności procedury odwoławczej mają swe źródło w art. 1 ust. 1 tiret 3 dyrektyw 89/665/EWG i 92/13/EWG ze zmianami wprowadzonymi dyrektywą 2007/66/WE z 11.12.2007 r.2 Przepisy te zobowiązują państwa członkowskie do przedsięwzięcia niezbędnych środków dla zapewnienia – w odniesieniu do zamówień objętych 64zakresem zastosowania dyrektywy 2004/18/WE i 2004/17/WE – skutecznego, a w szczególności możliwie szybkiego odwołania od decyzji podjętych przez instytucje zamawiające, z powodu naruszenia przez nie prawa wspólnotowego w dziedzinie zamówień publicznych lub naruszenia krajowych przepisów transponujących to prawo. Pojęcie szybkości i skuteczności procedury odwoławczej Pojęcie „szybkości procedury odwoławczej” jest łatwe do zdefiniowania, odwołuje się bowiem do obiektywnego kryterium czasu. „Szybkość procedury odwoławczej” wyznacza czas liczony od dnia wpływu odwołania do organu właściwego do jego rozpoznania do dnia wydania orzeczenia przez ten organ wiążącego strony sporu odwoławczego. Zdefiniowanie pojęcia „skuteczności procedury odwoławczej” może natomiast nastręczać pewnych trudności. Zgodnie z definicją słownikową „skuteczny” to dający pożądane wyniki, taki, którego działalność przynosi efekt3. Pojęcie skuteczności nacechowane - z definicji - spojrzeniem osoby lub podmiotu dokonującego oceny, obarczone jest zatem zawsze elementem subiektywizmu. Inaczej bowiem postrzega skuteczność procedury wykonawca wnoszący odwołanie, inaczej instytucja zamawiająca. Jeszcze inne spojrzenie prezentować mogą instytucje europejskie, dla których istotna jest przede wszystkim skuteczność prawna przepisów wspólnotowych w prawie wewnętrznym państw członkowskich. Moim zdaniem, skuteczna procedura odwoławcza to procedura zapewniająca efektywność materialnym przepisom dotyczącym zamówień publicznych. Z kolei elementem efektywności przepisów jest realizacja w wydawanych orzeczeniach zasad systemu zamówień publicznych oraz stabilna, jednolita wykładania przepisów ustawy. Taką definicję wspiera pkt 28) preambuły dyrektyw odwoławczych, zgodnie z którym poprawa skuteczności krajowych procedur odwoławczych powinna zachęcić zainteresowane strony do częstszego korzystania przed zawarciem umowy z możliwości wnoszenia odwołania w drodze procedury wstępnej. Ustawodawca europejski podkreślił zatem, że dla oceny skuteczności procedur odwoławczych decydujące znaczenie ma perspektywa wykonawcy. Szybkość i skuteczność polskiej...