Prawo Zamówień Publicznych

nr 3/2012

Dialog techniczny w zamówieniach publicznych

Jacek Lachner
jest adiunktem w Katedrze Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstrakt

Istota, cel i funkcje dialogu technicznego  Dialog techniczny łączy się z etapem poprzedzającym dokonanie opisu przedmiotu zamówienia i w tym kontekście kwestią dopuszczalności kontaktów potencjalnych wykonawców z zamawiającym i ich potencjalnego wpływu na opis przedmiotu zamówienia, a w efekcie także na wynik tego postępowania. Inicjatorem dialogu technicznego jest zamawiający, który w celu uzyskania interesujących go danych może zwrócić się bezpośrednio do wykonawcy czy wykonawców z odpowiednim zapytaniem. Jest więc rodzajem niewiążących negocjacji rozpoznawczych, których zakres został ograniczony ze względu na cel oraz ze względu na przedmiot. W tym pierwszym przypadku chodzi o umożliwienie zamawiającemu dostępu do danych w kontekście przyszłego zamówienia, a zatem nie zmierza on bezpośrednio do zawarcia umowy, jak to się dzieje w przypadku dialogu konkurencyjnego, w ramach którego prowadzony jest także dialog techniczny6. W drugim natomiast chodzi o dane techniczne, które wykonawcy mogą przekazać zamawiającemu przed dokonaniem opisu przedmiotu zamówienia.  Dialog techniczny, zgodnie z przyjętymi założeniami, ma na celu nie tylko umożliwienie opisu przedmiotu zamówienia, ale także ostateczne ustalenie rzeczywistych potrzeb zamawiającego na bazie informacji zgromadzonych w ramach bezpośredniego kontaktu odbywającego się pomiędzy zamawiającym a potencjalnym wykonawcą lub wykonawcami. Instytucja ta dopuszcza zatem pewien rodzaj kontaktów przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia w związku z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia, które niekiedy nie byłyby dopuszczalne na gruncie obowiązujących przepisów PZP, z uwagi na ograniczenia z art. 24 ust. 2 PZP (problem obligatoryjnego wykluczenia wykonawcy z prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia)7. Dialog techniczny będzie instrumentem wsparcia rozwiązań innowacyjnych8, który pozwoli na uzyskanie 58doradztwa w zakresie najlepszych, najnowocześniejszych i najkorzystniejszych technicznie, technologicznie, organizacyjnie i ekonomicznie rozwiązań mogących służyć realizacji potrzeb zamawiającego i być przedmiotem udzielanego zamówienia publicznego. Regulacja prawna dialogu technicznego   Ustawa wprowadza instytucję dialogu technicznego poprzez dodanie po art. 31 PZP, art. 31a, art. 31b, art. 31c. Jest ona dodatkowo uzupełniona przez zmianę art. 24 ust. 2 PZP regulującego podstawy obligatoryjnego wykluczenia wykonawcy i dodanie do art. 96 po ust. 2 PZP ust. 2a, który określa elementy protokołu postępowania o zamówienie publiczne.   O dopuszczalności zastosowania omawianej instytucji w ramach zamówień publicznych stanowi art. 31a ustawy, zgodnie z którym zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić dialog techniczny, zwracając się o doradztwo lub udzielenie...