Abstrakt
W okresie 18 lat obowiązywania przepisów o zamówieniach publicznych ugruntował się pogląd, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego ma charakter cywilnoprawny. Pogląd ten na ogół zgodnie prezentowany jest w piśmiennictwie, a tytułem przykładu -- ograniczając się tylko do stanowiska komentatorów -- można wskazać na wypowiedzi S. Babiarza i M. Płużańskiego. Pogląd, o którym mowa, prezentowany jest także w orzecznictwie sądowym i pozasądowym. Dla judykatury reprezentatywne jest tu zwłaszcza stanowisko SN wyrażone w uzasadnieniu wyroku z 27.2.2009 r., w którym wyraźnie stwierdzono, że „wszczęcie procedury, przewidzianej w Prawie zmówień publicznych, prowadzącej do zawarcia umowy uruchamia postępowanie o charakterze cywilnoprawnym”. Z kolei dla orzecznictwa pozasądowego miarodajna jest teza sformułowana w wyroku KIO z 6.6.2012_r., zgodnie z którą „udzielanie zamówień publicznych można rozpatrywać wyłącznie w kategoriach niewładczych form działania administracji publicznej, a interes publiczny w tym wypadku jest załatwiany za pomocą środków cywilnoprawnych”.