Prawo Zamówień Publicznych

nr 2/2012

Tajemnica przedsiębiorcy jako przesłanka odmowy udzielenia informacji publicznej w procedurze zamówień publicznych

Justyna Kurek
Autorka jest współpracownikiem Centrum Prawa Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Abstrakt

Wprowadzenie  Zasada ta stanowi także konkretyzację wynikającego z Konstytucji3 prawa obywatela do informacji o działalności organów władzy publicznej. Zgodnie z art. 61 Konstytucji obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.43  Jawność procedur przetargowych wzmacnia także fakt, iż wszelkie dokumenty wytwarzane w toku procedur przetargowych stanowią informację publiczną w rozumieniu przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej4. Informacja znajdująca się w dokumentacji przetargowej podlega jednak pewnym ograniczeniom wynikającym z przepisów szczególnych PZP. Przykładem takiego ograniczenia są regulacje odnoszące się do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. W toku postępowań przetargowych pojęcie to bywa często nadużywane, co w konsekwencji prowadzi do utajnienia informacji jawnych, dlatego istotne jest zakreślenie granic pojęcia prawnie chronionej tajemnicy przedsiębiorcy w postępowaniu przetargowym. Zasada jawności postępowania  Wynikająca z art. 8 PZP zasada jawności postępowania odgrywa istotne znaczenie w procedurze zamówień publicznych. Doniosłość tej zasady i niedopuszczalność rozszerzającego...