Abstrakt
Wprowadzenie Podstawową przesłanką uzasadniającą odpowiedzialność z tytułu rękojmi jest samo istnienie wady dzieła. Odpowiedzialność ta jest niezależna od winy wykonawcy dzieła, a także od faktu poniesienia szkody przez zamawiającego dzieło3. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady dzieła4 konstrukcyjnie opiera się na rękojmi za wady rzeczy sprzedanej, jednakże należy pamiętać o wielu różnicach pomiędzy 14umową sprzedaży a umową o dzieło. Różnice te dotyczą celu każdej umowy, zakresu przedmiotowego5 umów czy uprawnień przysługujących stronom. Mimo tych różnic w pewnych sytuacjach umowa o dzieło może tak zbliżyć się do umowy sprzedaży, że wytyczenie granicy pomiędzy tymi umowami może napotykać na duże trudności6. Z tego powodu zasadne wydaje się przyjęte przez ustawodawcę rozwiązanie polegające na uregulowaniu w zakresie umowy o dzieło kwestii właściwych jedynie rękojmi za wady dzieła, a w pozostałym zakresie odesłanie na podstawie art. 638 KC do przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej. W zakresie odpowiedzialności wykonawcy za wady dzieła przepisy ograniczają zamawiającemu swobodę wyboru uprawnień, co wynika zarówno z charakteru dzieła (przedmiot świadczenia jest dostosowany do indywidualnych potrzeb), jak i z możliwości wpływania przez zamawiającego na sposób wykonania dzieła. Uogólniając zagadnienie, w razie wystąpienia wady dzieła zamawiający, gdy wada jest nieistotna, może żądać naprawy wadliwego dzieła lub obniżenia jego ceny, a gdy wada jest istotna – odstąpić od umowy (art. 637 KC). Poza uprawnieniami wynikającymi z odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady zamawiający może także, o ile została udzielona, skorzystać z gwarancji jakości. Przepisy KC dotyczące gwarancji jakości są dyspozytywne, a jej regulacja ma charakter ramowy, co pozwala...