Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2011

Tajemnica przedsiębiorstwa w Prawie zamówień publicznych -- zakres i zasady stosowania oraz skutki prawne bezpodstawnego zastrzeżenia

Michał Pankiewicz
jest doktorantem w Katedrze Prawa Wydziału Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, radcą prawnym w Kancelarii Radców Prawnych Kuczek-Maruta
Abstrakt

W dobie społeczeństwa informatycznego informacja staje się czynnikiem, który w największym stopniu kształtuje pozycję rynkową podmiotów gospodarczych. Dlatego też przedsiębiorcy ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego częstokroć obawiają się ujawniania informacji dotyczących prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Wspomniane obawy związane są z rozpowszechnionym przekonaniem, iż w toku procedur dotyczących zamówień publicznych wszelkie przekazane przez wykonawców informacje są jawne. Zachodzi zatem ryzyko ujawnienia informacji, które mogą zostać wykorzystane przez konkurencję, a w konsekwencji pogorszyć pozycję przedsiębiorcy na wolnym rynku i przyczynić się do powstania strat finansowych. Z drugiej strony stosowanie regulacji dotyczących tajemnicy przedsiębiorstwa nastręcza trudności zamawiającym, którzy jako gospodarze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązani są rozstrzygać o ujawnieniu bądź odmowie ujawnienia informacji zastrzeżonych przez wykonawców jako tajne.
Dlatego też w niniejszym artykule przedstawiony zostanie zakres oraz zasady stosowania tajemnicy przedsiębiorstwa w Prawie zamówień publicznych, z uwzględnieniem następstw prawnych bezpodstawnego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ponadto w artykule omówione zostanie pojęcie „tajemnicy przedsiębiorstwa”, ze wskazaniem, które informacje i pod jakimi warunkami mogą zostać uznane za tajemnicę.