Abstrakt
Kryteria stosowane w odniesieniu do zamówień publicznych na zakup pojazdów samochodowych Ważnym krokiem mającym na celu rozwijanie rynku dla bardziej ekologicznych pojazdów było wprowadzenie dyrektywy 2009/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23.4.2009 r. w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego4. Jej celem było pobudzenie rynku ekologicznie czystych 65i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego, a zwłaszcza – ponieważ będzie miało to znaczący wpływ na środowisko – wywarcie wpływu na rynek znormalizowanych pojazdów produkowanych w dużej liczbie, takich jak samochody osobowe, autobusy, autokary i ciężarówki, poprzez zagwarantowanie popytu na ekologicznie czyste i energooszczędne pojazdy, który będzie na tyle znaczący, by zachęcić producentów i przemysł do inwestowania oraz dalszego udoskonalania pojazdów o niskim zużyciu energii, poziomie emisji CO2 i zanieczyszczeń5. Zauważono również, że rynek zamówień publicznych może mieć istotne znaczenie dla rynku ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego, czego konsekwencją jest wprowadzenie przez kraje członkowskie obowiązku włączenia kosztów zużycia energii oraz emisji CO2 i zanieczyszczeń podczas cyklu użytkowania jako kryteriów udzielania zamówień publicznych na pojazdy świadczące usługi transportu publicznego, pasażerskiego oraz transportu drogowego używanego w celu świadczenia usług publicznych6. Implementacją powyższej dyrektywy jest na mocy art. 91 ust. 8 ustawy z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych7 („Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, inne niż cena obowiązkowe kryteria...