Abstrakt
Stosownie do art. 139 ust. 3 Prawa Zamówień Publicznych umowy o zamówienia publiczne są jawne i podlegają udostępnianiu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej. Przez przepisy, do których odsyła ustawodawca, należy rozumieć ustawę z 6.9.2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Wprowadzenie ww. przepisu do PZP zdaje się sugerować, że ustawodawca uznał, iż na gruncie InfPublU informacje o umowach „w sprawach z zamówień publicznych” nie stanowią informacji publicznej, gdyż w innym przypadku art. 139 ust. 3 PZP byłby zbędny. W konsekwencji przyjęcie przedmiotowego stanowiska prowadzi do ograniczenia zakresu informacji, które można udostępnić. Verba legis , to jedynie umowy są jawne, a nie informacje z nimi związane, przepis jako wyjątkowy nie powinien zatem podlegać wykładni rozszerzającej. W praktyce obrotu prawnego problem ten dotyczy zakresu jawności informacji związanych z realizacją umowy w sprawie zamówienia publicznego. W orzecznictwie sądów administracyjnych reprezentowane są przeciwstawne poglądy, co do uznania informacji związanych z realizacją zawartej już umowy w sprawie zamówienia publicznego za informacje podlegające udostępnieniu na zasadach określonych w InfPublU. Wątpliwościom związanym z zakresem informacji publicznej podlegającej udostępnieniu towarzyszą problemy interpretacyjne związane z procedurą udostępnienia informacji wynikającej z umowy w sprawie zamówienia publicznego. Skłania to do analizy przepisów regulujących dostęp do informacji dotyczących umowy w sprawie zamówienia publicznego.