Prawo Zamówień Publicznych

nr 2/2011

Odszkodowanie z tytułu uchybień popełnionych przez zamawiającego w toku postępowania przetargowego - Wyrok TUE - C-314/09

Abstrakt

Z uzasadnienia 1 Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy wykładni art. 1 ust. 1 oraz art. 2 ust. 1 lit. c) i ust. 7 dyrektywy Rady 89/665/EWG z 21.12.1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (Dz.U. L 395, s. 33) zmienionej dyrektywą Rady 92/50/EWG z 18.6.1992 r. (Dz.U. L 209, s. 1, dalej jako: dyrektywa 89/665). 2 Wniosek ten został przedłożony w ramach sporu zawisłego między Stadt Graz (zwane dalej miastem Graz) (Austria) a Strabag AG, Teerag-Asdag AG i Bauunternehmung Granit GesmbH (zwanych dalej łącznie Strabag i in.) wskutek niezgodnego z prawem udzielenia zamówienia publicznego przez to miasto.Ramy prawnePrawo europejskie 3 Zgodnie z brzmieniem motywów trzeciego i szóstego dyrektywy 89/665:  „[…] otwarcie rynku zamówień publicznych na konkurencję wspólnotową wymaga zasadniczego wzrostu gwarancji przejrzystości i braku dyskryminacji; dla uzyskania75wymiernych efektów należy udostępnić skuteczne i szybkie środki odwoławcze w przypadkach naruszenia prawa Wspólnoty w dziedzinie zamówień publicznych lub też krajowych przepisów wykonujących to prawo […];  […] należy koniecznie zagwarantować istnienie, we wszystkich państwach członkowskich, odpowiednich procedur umożliwiających uchylenie bezprawnych decyzji oraz przyznanie odszkodowania podmiotom poszkodowanym w wyniku naruszenia”. 4 Dyrektywa ta w swym art. 1 ust. 1 stanowi: „Państwa członkowskie podejmują środki niezbędne do zapewnienia, aby decyzje podejmowane przez instytucje zamawiające odnośnie do procedur udzielania zamówień publicznych objętych zakresem dyrektyw 71/305/EWG, 77/62/WE i 92/50/EWG mogły być skutecznie i przede wszystkim możliwie szybko, zgodnie z warunkami określonymi w poniższych artykułach, w szczególności art. 2 ust. 7, podlegać odwołaniu na podstawie tego, że takie decyzje naruszyły prawo wspólnotowe w dziedzinie zamówień publicznych albo krajowe przepisy, wykonujące to prawo”. 5 Artykuł 2 ust. 1 i 5–7 dyrektywy 89/665 stanowi: „1. Państwa członkowskie zapewnią wprowadzenie do procedur odwoławczych określonych w art. 1 odpowiednich środków obejmujących prawo do:a) podjęcia, w możliwie najkrótszym terminie, w drodze zarządzenia tymczasowego, środków tymczasowych w celu naprawy domniemanego naruszenia lub zapobieżenia dalszym szkodom wobec podmiotów, których to dotyczy, w tym zawieszenia lub doprowadzenia do zawieszenia procedury udzielania zamówienia publicznego lub wykonania decyzji podjętych przez instytucję...