Abstrakt
Wprowadzenie Powszechnie podkreśla się w literaturze, że nie tylko sam popyt, lecz zbilansowanie oczekiwań pomiędzy stroną popytową a podażową jest ważnym elementem wpływającym na rozwój innowacyjności3. Głównym zatem czynnikiem wpływającym na rozwój innowacyjnych rozwiązań jest umożliwienie prowadzenia dialogu pomiędzy stroną publiczną będącą użytkownikiem oraz konsumentem wprowadzanych rozwiązań a innymi zainteresowanymi stronami tak, aby jak najdokładniej zdiagnozować oczekiwania, możliwości oraz preferencje stron przedsięwzięcia. Należy przychylić się do spostrzeżenia M.E. Portera, iż skala i charakter popytu na danym obszarze stanowią główną determinantę konkurencyjności dynamiki innowacyjności4. Zdefiniowanie własnych oczekiwań i potrzeb jest pierwszym krokiem w procesie udzielania zamówień publicznych. Ta czynność zamawiającego51tak naprawdę determinuje kolejne czynności oraz daje wskazówki dla kręgu potencjalnych wykonawców, czy mogą złożyć oferty zawierające innowacyjne rozwiązania. Jednostki sektora publicznego zazwyczaj nie są profesjonalistami w zakresie wdrażania nowoczesnych technologii. Ponadto, bardzo często nie jest możliwe nadążanie za wszystkimi nowościami, szczególnie tymi, które wydają się nie mieć pierwszorzędnego znaczenia. Dostawcy z sektora prywatnego są dużo lepiej zorientowani niż publiczne instytucje zamawiające w zakresie dostępności, potencjału, cen oraz warunków sprzedaży produktów, jak również w przedmiocie nowoczesnych technologii. Wobec tego definiując swoje potrzeby sektor publiczny zmuszony jest do poszukiwania pomocy u zewnętrznych firm będących profesjonalistami w danej dziedzinie. Jednak, by móc przeanalizować rynek potencjalnych wykonawców zamówienia, kupujący musi najpierw dokładnie zidentyfikować swoje potrzeby. Optymalna decyzja w odniesieniu do określonej technologii wymaga od zamawiającego dostępu do informacji na jej temat. W celu uzyskania potrzebnych mu informacji zamawiający będzie musiał komunikować się z potencjalnymi wykonawcami, a czynienie tego w ramach konkurencyjnej procedury przetargowej może stanowić naruszenie przepisów ustawy, jako że w trakcie realizacji procedur podstawowych co do zasady nie dopuszcza się negocjacji z wykonawcami.Dialog techniczny W powyższym celu proponuje się wprowadzenie do ustawy Prawo zamówień publicznych normy umożliwiającej posługiwanie się przez zamawiających dialogiem technicznym, który pozwoli na uzyskanie doradztwa w zakresie najlepszych, najnowocześniejszych i najkorzystniejszych technicznie, technologicznie, organizacyjnie oraz ekonomicznie rozwiązań mogących służyć realizacji potrzeb zamawiającego, a także być przedmiotem udzielanego zamówienia publicznego. Proponowany przepis stanowiłby implementowanie dialogu technicznego przewidzianego w motywie 8 dyrektywy klasycznej5 i motywie 15 dyrektywy sektorowej6, które stanowią, iż: „przed rozpoczęciem procedury udzielania zamówienia instytucje zamawiające mogą, przy wykorzystaniu dialogu technicznego, poszukiwać lub korzystać z doradztwa, które może znaleźć zastosowanie w trakcie przygotowywania specyfikacji, pod warunkiem jednak, że takie doradztwo nie spowoduje ograniczenia konkurencji”. Toteż nie powinno ono dawać żadnemu potencjalnemu oferentowi konkurencyjnej przewagi, na przykład przez zbudowanie specyfikacji technicznej poprzez odniesienie do warunków spełnianych przez jednego oferenta.52 Pomimo, że dialog techniczny występuje w dyrektywach wspólnotowych, nie został jak dotąd przeniesiony na grunt Prawa zamówień publicznych jako samoistna instytucja. Należy jednak...