Prawo Zamówień Publicznych

nr 1/2010

Zmiany w zakresie środków ochrony prawnej wykonawców ubiegających się o zamówienia publiczne

Ryszard Szostak
jest Adiunktem w Katedrze Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstrakt

Nowelizacja wprowadzona ustawą z 2.12.2009 r. o zmianie ustawy -- Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw została wymuszona dyrektywą 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11.12.2007 r. zmieniającą dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie poprawy skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych.
Dotychczasowe dyspozycje tych dyrektyw były zbyt ogólne, co utrudniało harmonizację krajowych porządków prawnych, a ponadto mało skuteczne, zwłaszcza w odniesieniu do szerzących się praktyk nadużywania wyjątkowych procedur udzielania zamówień publicznych, uruchamianych na podstawie indywidualnych zaproszeń, zamiast konkurencyjnych procedur otwartych. Dlatego wprowadzono obligatoryjną sankcję unieważnienia umowy finalnej na wypadek bezpodstawnego zastosowania procedury zamkniętej lub uchylenia się od jej urzędowego ogłoszenia. Uporządkowano też przesłanki i terminy wnoszenia środków odwoławczych. Podstawowe założenia dyrektywy 2007/66/WE to powszechność, szybkość i skuteczność środków odwoławczych, zorientowanych na wzmocnienie zasad równości, konkurencyjności, przejrzystości oraz efektywności zamówień publicznych. Nadal jednak w zakresie wielu kwestii dyrektywa 89/665 ma charakter ramowy, zwłaszcza co do środków przedprocesowych, odpowiedzialności odszkodowawczej oraz właściwości organów orzekających i trybu ich działania.