Abstrakt
I. Przedmiot rozważań i metoda badawcza1. Czy prawo zamówień publicznych ma przyszłość? Odpowiedź na to pytanie jest o wiele łatwiejsza niż na pytanie o przyszły kształt tego prawa. Oczywiście, że prawo zamówień publicznych ma przyszłość i będzie ona tak ciekawa jak jego niedawna przeszłość oraz teraźniejszość. Podstawą takiej oceny jest uwzględnienie kilku ważnych parametrów: zakres zastosowania [niem. Anwendungsbereich] jest w swojej istocie powszechnie akceptowany2, to samo dotyczy zakresu regulowania [niem. Normenbestand], który jest zresztą w dużej mierze zdeterminowany przez prawo europejskie.80Administracja nieustannie, i to pomimo3 kryzysu finansowego, będzie musiała dokonywać zakupów, a przedsiębiorstwa tym bardziej będą zainteresowane zamówieniami publicznymi, zaś wskutek prawnej kompleksowości procedur będzie rosła zarówna liczba wyroków oraz decyzji dotyczących zamówień publicznych, jak i liczba komentarzy, a także prac doktorskich na ich temat4. Poszczególne reformy (jak także ta właśnie przeprowadzona)5 będą zwiększały stabilność i legitymację tej stosunkowo młodej gałęzi prawa i powoli uczynią z niej zwykłą, ustabilizowaną gałąź prawa. Pierwszy wniosek może uspokoić „community„: prawnicy zajmujący się prawem zamówień publicznych na pewno będą poszukiwani na rynku, a to, czym się zajmują, ma w dużej części „znaczenie systemowe”.2. Jak wygląda przyszłość prawa zamówień publicznych? Jeśli odpowiedź na to pytanie nie ma być wróżeniem z fusów ani zestawem politycznych żądań, trzeba wyczuć już istniejące lub dopiero zarysowujące się kierunki ewolucji, opisać je, następnie określić ich dalszy przebieg. Dotyczy to zarówno wewnętrznej ewolucji prawa zamówień publicznych, jak i zewnętrznych trendów, które powstają poza ściśle rozumianym obszarem prawa lub poza systemem prawnym UE. Przy tym poziom abstrakcji musi wykraczać ponad poziom poszczególnych reform, a także ponad horyzont rozstrzygnięć czysto politycznych. Czy na przykład kaskadowy system źródeł prawa6, którego elementami są ustawa, rozporządzenie i ujednolicone warunki zlecania oraz wykonywania świadczeń, a także komisje do spraw tych ostatnich, w przyszłości zniknie, czy będzie nadal istnieć – tego nie można przewidzieć za pomocą metod naukowych, lecz decyzje te należy pozostawić kompetencjom poszczególnych instancji politycznych7.81II. Rozszerzenie zakresu zastosowania Zakres stosowania prawa zamówień publicznych znajduje się od lat w ogromnym procesie przemian, który w przyszłości może potoczyć się w różnych kierunkach. Musimy odróżnić horyzontalne (poziome) i wertykalne (pionowe) tendencje rozwojowe: w płaszczyźnie poziomej zakres ten obejmuje potencjalnie całościowo ujęty obszar pozyskiwania usług, dostaw i robót budowlanych przez jednostki administracji w najszerszym znaczeniu8. W ujęciu pionowym chodzi natomiast o ewentualne uwzględnienie zadań innych niż zakupowe (inne zadania w zakresie rozdziału [niem. Verteilungsaufgaben]) lub z obszaru współdziałania jednostek administracji publicznej bez udziału osób prywatnych.1. Postępujące rozszerzenie poziome Postępujący od lat proces rozszerzenia zakresu stosowania nadal będzie kontynuowany. Z jednej strony są za to odpowiedzialne przyczyny endogenne, czyli takie, które znajdują się wewnątrz prawa zamówień publicznych. Wynikają one z szerokiego zakresu pojęć „zamawiający” (por. § 98 GWB) i „zamówienie publiczne” (por. § 99 GWB), poddawanych niezmiennej wykładni funkcjonalnej, tzn. dokonywanej z uwzględnieniem zasad udzielania zamówień zawartych w art. 2 VKR i § 97 ust. 1 i 2 GWB. W jej wyniku powszechnie przyjmowane do tej pory rozumienie pojęcia „zamawiający”...