Abstrakt
Stan faktyczny i prawny W glosowanym orzeczeniu ETS dokonał interpretacji przepisów nieobowiązującej już dyrektywy Rady 92/50/EWG z 18.6.1992 r. odnoszącej się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi (Dz.U. L 209, s. 1; dalej jako dyrektywa 92/50)1. Mimo zmiany stanu prawnego rozstrzygnięcie Trybunału zachowuje nadal swoją aktualność. Sprawa, w związku z którą został wydany omawiany wyrok, dotyczyła wprowadzenia całkowitego zakazu udziału w przetargach powiązanych ze sobą przedsiębiorstw, bez pozostawienia ubiegającym się wykonawcom możliwości wykazania, że ich powiązania nie miały wpływu na ich zachowania w przetargach. Komentowane orzeczenie zapadło w wyniku odesłania prejudycjalnego (art. 234 TWE), które jest zasadniczym mechanizmem współpracy prawnej między sądami krajowymi a Trybunałem Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (dalej jako "ETS" lub "Trybunał"). Z wnioskiem o rozpatrzenie pytania prejudycjalnego zwrócił się sąd włoski, który powziął wątpliwości, czy przepisy prawa krajowego zakazujące powiązanym ze sobą przedsiębiorcom udziału w przetargach na roboty budowlane na zasadach konkurencji nie naruszają art. 29 akapit pierwszy dyrektywy 92/50 oraz ogólnych zasad prawa wspólnotowego obowiązujących w dziedzinie zamówień publicznych. Wspomniane pytanie prejudycjalne dotyczyło kwestii, czy powyższy przepis dyrektywy 92/50, przewidując siedem przypadków wykluczenia z udziału w zamówieniach na usługi2, zawiera wyczerpującą listę podstaw wykluczenia. Dnia 30.9.2003 r. izba handlu, przemysłu, rzemiosła i rolnictwa w Mediolanie (Camera di Commercio, Industria, Artigianato e Agricoltura di Milano; zwana dalej izbą handlową) wszczęła otwarte postępowanie przetargowe na podstawie kryterium najniższej ceny dotyczące zamówienia na usługi kurierskie w zakresie odbioru i dostarczania korespondencji oraz różnych dokumentów w okresie trzyletnim 2004–2006 na rzecz samej izby handlowej oraz jej agencji specjalnej. W następstwie oceny dokumentów przedstawionych przez zainteresowanych do udziału w postępowaniu dopuszczono trzech wykonawców: spółkę SDA Express Courier SpA (zwana dalej spółką SDA), Poste Italiane SpA (zwana dalej spółką Poste Italiane) oraz Assitur. Dnia 12.11.2003 r. spółka Assitur przedstawiła wniosek o wykluczenie dwóch pozostałych spółek (SDA i Poste Italiane) z przetargu ze względu na ścisłe powiązania kapitałowe istniejące między tymi spółkami. Wskutek weryfikacji zarządzonej przez komisję przetargową okazało się, że całość kapitału zakładowego spółki SDA (spółka wnuczka) należy do spółki Attivitŕ Mobiliari SpA (spółka córka), która...