Prawo Zamówień Publicznych

nr 2/2009

Konsorcja w ramach zamówień publicznych

Zbigniew Raczkiewicz
jest doktorem nauk ekonomicznych, specjalizującym się w problematyce zamówień publicznych, pracuje w dziale przetargów i umów Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Office for Official Publications of the European Communities).
Abstrakt

Wprowadzenie W chwili obecnej wspólne ubieganie się przez kilka podmiotów o zamówienia publiczne jest explicite dozwolone, zarówno przez prawo wspólnotowe1, jak i przez nasze prawo krajowe2 transponujące dyrektywę wspólnotową do polskiego porządku prawnego. Jednakże w dalszym ciągu kwestia ta sprawia problemy zarówno zamawiającym, jak i oferentom, o czym może świadczyć liczba odwołań dotyczących tytułowego zagadnienia rozpatrywanych przez Krajową Izbę Odwoławczą. Dlatego też powstał ten artykuł – poruszający podstawowe zagadnienia dotyczące wspólnych ofert składanych przez kilka podmiotów tworzących w tym celu konsorcjum.Przyczyny składania wspólnych ofert Podstawową zasadą rządzącą zamówieniami publicznymi jest konkurencja. Podmiot zainteresowany jego realizacją konkuruje o prawo do tego z innymi podmiotami, które również są tym zainteresowane. W tym celu przygotowuje on ofertę w jak największym stopniu odpowiadającą wymogom zamawiającego, które to są przedstawione w specyfikacji zamówienia, a zwłaszcza w opisie przedmiotu zamówienia oraz w spisie kryteriów wyboru oferty. Jednak może się zdarzyć, że z różnych przyczyn podmiot zainteresowany realizacją zamówienia nie jest w stanie wykonać go samodzielnie. W tej sytuacji ma dwa wyjścia – albo zrezygnować z ubiegania się o zamówienia, albo przekonać inny podmiot do współpracy, a co za tym idzie,...