Prawo Zamówień Publicznych

nr 1/2009

Prawo wspólnotowe a udzielanie zamówień publicznych o wartościach podprogowych

Zbigniew Raczkiewicz
jest doktorem nauk ekonomicznych, specjalizującym się w problematyce zamówień publicznych, pracuje w dziale przetargów i umów Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Office for Official Publications of the European Communities).
Abstrakt

Uregulowania wspólnotowe dotyczące zamówień publicznych Uregulowania wspólnotowe dotyczące harmonizacji niektórych przepisów związanych z udzielaniem zamówień publicznych zawarte są w dyrektywach 2004/17/WE (dyrektywa sektorowa)1 oraz 2004/18/WE (dyrektywa klasyczna)2. Do polskiego porządku prawnego transponuje je ustawa z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych3. Artykuł 7 dyrektywy klasycznej oraz art. 16 dyrektywy sektorowej zawierają kwoty progowe dla zamówień publicznych. Innymi słowy określają one wartościowy próg ich zastosowania, co w praktyce oznacza, iż tylko zasady udzielania zamówień powyżej wartości progowych są zharmonizowane na poziomie wspólnotowym. Nieco więcej miejsca trzeba poświęcić pojęciu "harmonizacja" użytemu w poprzednich akapitach. Oznacza ono, iż celem uregulowań wspólnotowych (dyrektyw) dotyczących zamówień publicznych jest zharmonizowanie (ujednolicenie) pewnych elementów procedury udzielania zamówienia publicznego, tak aby były one takie same we wszystkich państwach członkowskich, nie zaś ich kompletne zastąpienie. Oznacza to, iż państwa członkowskie mogą regulować we własnym zakresie te aspekty zamówień publicznych, które nie są uregulowane przez legislację wspólnotową, czyli również zamówienia o wartości podprogowej. Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych ustanawiają pewne minimalne standardy, tak więc możliwe jest, aby w toku ich implementacji państwo członkowskie je podniosło. Przykładowo, art. 38 dyrektywy 2004/18/WE stanowi, iż: "w przypadku procedury otwartej minimalny termin składania ofert wynosi 52 dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu". Z prawnego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, aby państwo członkowskie w toku transpozycji dyrektywy wydłużyło ten termin do – powiedzmy – 65 dni. Wróćmy jednak do progów wartościowych. Są one zależne od typu zamawiającego (administracja publiczna bądź przedsiębiorstwo sektora użyteczności publicznej) oraz przedmiotu zamówienia (towary, usługi, roboty budowlane). Tabela 1 zawiera ich syntetyczne zestawienie.  Tabela 1. Wartości...