Abstrakt
Wprowadzenie Kontrola i nadzór nad zamówieniami publicznymi jest między innymi zadaniem regionalnych izb obrachunkowych. Instytucje te na bieżąco śledzą wydatkowanie znacznej części środków publicznych w Polsce (sięgającej ponad 100 mld zł), podejmując stosowne działania w przypadku stwierdzenia naruszania prawa.Działalność nadzorcza i kontrolna regionalnych izb obrachunkowych w zakresie gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w Polsce Kontrolę i nadzór nad samorządem terytorialnym regionalne izby obrachunkowe1 sprawują na podstawie kryterium legalności działania JST, a w zakresie zadań administracji rządowej wykonywanych przez gminy, powiaty, województwa oraz inne JST, także na podstawie kryterium celowości, rzetelności i gospodarności. Organem regionalnych izb obrachunkowych jest kolegium izby, składające się z przewodniczącego (prezesa izby) oraz członków powoływanych przez Premiera. W zakresie swoich funkcji członkowie kolegium są niezawiśli i podlegają wyłącznie ustawom. Najważniejsze zadania kolegium izby to badanie uchwał w sprawie procedury uchwalania budżetu, absolutorium oraz w sprawie podatków i opłat lokalnych. Ponadto, w przypadku nie uchwalenia budżetu przez organ stanowiący samorządu terytorialnego do 31 marca roku budżetowego, kolegium izby ustala w ciągu miesiąca budżet dla danej JST. Kolegium izby ma także w zakresie swoich kompetencji, między innymi, wydawanie opinii o projektach budżetów, przyjmowanie sprawozdań z wykonania planu kontroli, rozpatrywanie zastrzeżeń do wniosków pokontrolnych. Ważnym zadaniem regionalnych izb obrachunkowych jest kontrolowanie gospodarki finansowej samorządów terytorialnych. Funkcja kontrolna izby należy do zadań wydziału kontroli...