Abstrakt
Cena a inne kategorie ekonomiczno-finansowe w zamówieniach publicznych Kategoria ceny wchodzi na rynku zamówień publicznych w istotne relacje z innymi kategoriami ekonomiczno-finansowymi. Kategorie te, wraz z podstawami prawnymi każdej z nich, przedstawia tabela 1. Pierwsza z kategorii, a mianowicie wartość zamówienia publicznego na roboty budowlane, wydaje się kategorią dobrze rozpoznaną i prawidłowo stosowaną przez uczestników systemu zamówień publicznych, w tym zwłaszcza przez zamawiających, czyli inwestorów. Znają oni na ogół definicję tej kategorii, jaka wynika z art. 32 ust. 1 PZP. Wiedzą oni ponadto, że desygnat należytej staranności, jaki z tej definicji wynika, zostanie przez nich zrealizowany wówczas, gdy podstawą wartości zamówienia publicznego na roboty budowlane będzie jeden z dokumentów kalkulacyjnych, o których mowa w art. 33 ust. 1 PZP, opracowany w sposób wynikający z aktu wykonawczego do tej ustawy1. Tab. 1. Kategorie ekonomiczno-finansowe polskiego systemu zamówień publicznych (szp)Nazwa kategoriiPodstawy prawneUwagiWartość zamówienia publicznego– art. 32 ust. 1 PZPdefinicja kategorii– art. 32 ust. 2–5 PZP – art. 34 ust. 5 PZPsposób wykonywania czynności oszacowania wartości zamówienia – lex generalis– art. 33 PZPjw. – lex specialis dla zamówień na roboty budowlane– art. 34 ust. 1–3 PZPjw. – lex specialis dla zamówień na usługi/dostawy powtarzające się okresowo– art. 35 ust. 1 PZPterminy aktualności oszacowania wartości zamówieniaCena (ofertowa)– art. 2 pkt 1 PZP + art. 3 ust. 1 pkt 1 CenaUdefinicja kategorii ceny całkowitej (Cc)– art. 3 ust. 1 pkt 2 CenaUdefinicja kategorii ceny jednostkowej (Cj)– art. 150 ust. 1 PZPprzepis dopuszczający możliwość stosowania ceny jednostkowej (Cj) w charakterze ceny ofertowejKoszt realizacji zamówienia przez danego wykonawcę = indywidualny koszt produkcji– art. 15 ust. 1 pkt 1 ZwalKonkUkategoria...