Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2008

Poprawa skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych poprzez wprowadzenie wymogu minimalnego okresu zawieszenia typu standstill

Aleksandra Sołtysińska
Uniwersytet Jagielloński
Abstrakt

Wprowadzenie Dotychczasowa praktyka oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości wskazały jednak na pewne niedociągnięcia w zakresie mechanizmów odwoławczych funkcjonujących w państwach członkowskich, ustanowionych w wyniku implementacji dyrektywy Rady 89/665/EWG z 21.12.1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (Dz.U.WE, L 295/89), a także dyrektywy Rady 92/13/EWG z 25.2.1992 r. w sprawie koordynacji przepisów i regulacji administracyjnych dotyczących stosowania zasad Wspólnoty w zakresie procedur udzielania zamówień publicznych w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji (Dz.U.WE, L 76/92). Jednym z mankamentów uniemożliwiających czuwanie nad przestrzeganiem prawa wspólnotowego, w szczególności na początkowym etapie procedury udzielania zamówienia, w którym ewentualne naruszenia mogą być jeszcze skorygowane, był brak możliwości wniesienia skutecznego środka odwoławczego w okresie między wydaniem decyzji o udzieleniu zamówienia1 a zawarciem umowy. W sprawie Alcatel Austria AG2 Trybunał wyraźnie wskazał na konieczność zapewnienia uczestnikom postępowania przetargowego uprawnienia do skarżenia decyzji zamawiającego obejmującej wybór kontrahenta i najkorzystniejszej oferty. Decyzja o udzieleniu zamówienia powinna podlegać skutecznej kontroli, pozwalającej na jej unieważnienie, niezależnie od przyznanych wykonawcom uprawnień do żądania odszkodowania. W kolejnej sprawie Komisja przeciwko Austrii3 Trybunał ponownie podtrzymał swoje stanowisko i sprecyzował, że skuteczny środek odwoławczy powinien być dostępny na etapie, kiedy jeszcze naruszenie prawa może być skorygowane. Zamawiający ma obowiązek poinformowania uczestników postępowania o decyzji dotyczącej wyboru najkorzystniejszej oferty oraz o jej uzasadnieniu, a pomiędzy przekazaniem informacji, a zawarciem umowy powinien upłynąć stosowny okres pozwalający zainteresowanemu...