Abstrakt
Wprowadzenie Umowa o zamówienie publiczne powinna być tak skonstruowana, aby zamierzony cel publiczny został osiągnięty, a uzasadnione interesy wykonawców nie zostały naruszone, umożliwiając osiągnięcie korzyści w związku z realizacją powierzonego zadania publicznego. Zapewnienie prawidłowego przygotowania inwestycji (oceny jej efektywności, wyboru lokalizacji, gwarancji pokrycia finansowego3 oraz odpowiedniej dokumentacji projektowej) stanowi niezbędny warunek rzetelnego wykorzystania środków publicznych. Liczne przykłady z praktyki wskazują bowiem, że uchybienie przyjętym standardom na etapach programowania, planowania i projektowania4 niejednokrotnie ma decydujące znaczenie dla osiągnięcia celów prawa zamówień publicznych. W celu uniknięcia trudności na dalszym etapie procesu inwestycyjnego konieczne jest ponadto przestrzeganie wymagań wynikających z ustawowej regulacji zasad sporządzania opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane. Należyty opis przedmiotu zamówienia jest nie tylko uprawnieniem zamawiającego, ale i jego obowiązkiem5.Wymóg jednoznacznego i wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia Według art. 29 PZP przedmiot zamówienia powinien być tak opisany, aby w sposób jednoznaczny i wystarczający odzwierciedlał, przy użyciu zrozumiałych6 oraz dostatecznie dokładnych pojęć, rzeczywiste potrzeby zamawiającego. W szczególności nie powinno się przy konstruowaniu opisu przedmiotu zamówienia stosować pojęć niedookreślonych7. Ważne jest przy tym, aby nie została naruszona zasada uczciwej konkurencji. Zakazane są wszelkie wskazania ukazujące pochodzenie przedmiotu zamówienia, zwłaszcza takie jego określenie, w świetle którego liczy się wyłącznie konkretny wyrób czy też takie indywidualne właściwości podmiotowe, które mogą spełnić jedynie niektórzy wykonawcy8. Zgodnie z ogólnymi zasadami prawa zamówień publicznych opis przedmiotu zamówienia powinien uwzględniać także wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zamawiający musi więc dochować należytej staranności przy zbieraniu informacji potrzebnych do sporządzenia opisu, a następnie przedstawić je w czytelny sposób wykonawcom w celu przygotowania ofert niepodlegajacych odrzuceniu. Zamawiający nie może więc zatajać danych, których nieprzedstawienie mogłoby powodować obniżenie konkurencyjności oferty. Nie może też dojść do sporządzenia oferty bez posiadania wiedzy o określonych czynnikach, które mogą mieć decydujące znaczenie dla ustalenia ceny czy nawet dla samej decyzji o ubieganiu się o zamówienie publiczne. Co więcej – wydaje się, że w związku z wymogiem uwzględniania przez zamawiającego wszelkich istotnych okoliczności...