Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2008

Odrzucenie oferty w bieżącej praktyce udzielania zamówień publicznych

Agnieszka Kurowska
jest doktorantem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, partnerem w Instytucie Zamówień Publicznych
Abstrakt

Wprowadzenie Przesłanki odrzucenia oferty wskazane są w art. 89 ust. 1 ustawy z 24.1.2004 r. Prawo zamówień publicznych.  Zgodnie z jego treścią, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: jest niezgodna z ustawą; jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia; została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert; zawiera omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny, których nie można poprawić na podstawie art. 88, lub błędy w obliczeniu ceny; wykonawca w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie zgodził się na poprawienie omyłki rachunkowej w obliczeniu ceny; jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów.  Powyższy katalog jest katalogiem zamkniętym.  Każda z wyżej wskazanych przesłanek – w razie zaistnienia – skutkuje odrzuceniem oferty. Jednakże ich praktyczne zastosowanie budzi u zamawiających trudności i kontrowersje. Niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia Najczęściej podstawą odrzucenia oferty jest niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W odniesieniu do tej przesłanki w piśmiennictwie przytaczane jest z reguły stanowisko wyrażone w jednym z wyroków Zespołu Arbitrów (UZP/ZO/0-54/05), że niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia zachodzi w sytuacji, gdy zaoferowany przedmiot dostawy nie odpowiada opisanemu w specyfikacji przedmiotowi zamówienia co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia w stopniu zaspokajającym oczekiwania i interesy zamawiającego.  Praktyka pokazuje, że za ofertę nie...