Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2008

Granice wyjątkowych zmian podmiotowych w umowach o zamówienia publiczne

Monika Kalina-Nowaczyk
jest asystentem w Katedrze Prawa Gospodarczego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
Abstrakt

Wprowadzenie Charakteryzując powyższy zakaz zmian podmiotowych, zwraca się uwagę najczęściej na cztery okoliczności, a mianowicie: norma z art. 7 ust. 3 PZP ma charakter imperatywny i odnosi się także do sytuacji po udzieleniu zamówienia, wymusza ona udzielenie zamówienia wyłącznie wykonawcy, który został poddany rygorom procedury przetargowej, ewentualne wstąpienie osoby trzeciej w miejsce wykonawcy powodowałoby ominięcie rygorów ustawowych, umowa o przejęcie zamówienia jest nieważna na podstawie art. 58 § 1 KC ze względu na obejście zakazu z art. 7 ust. 3 PZP4.Naruszenia zakazu zmian podmiotowych Najczęściej jako przykład naruszenia powyższego zakazu zmian podmiotowych wskazuje się "cesję zamówienia" prowadzącą do wstąpienia osoby trzeciej w miejsce wykonawcy zamówienia publicznego przy łącznym przeniesieniu na nią praw i obowiązków wykonawcy w drodze przejęcia długu oraz przelewu wierzytelności. Nie kwestionuje się przy tym dopuszczalności sukcesji w ramach umowy wzajemnej (a taka na ogół jest umowa o zamówienie publiczne)5, lecz wskazuje się, że tego rodzaju zabieg prowadzi do naruszenia normy z art. 7 ust. 3 PZP (art. 12a PZP), skutkując nieważnością czynności "przejęcia zamówienia" (art. 58 § 1 KC)6.  Na tej samej podstawie za nieważną uznaje się także umowę przelewu roszczenia o zawarcie finalnej umowy o zamówienie...