Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2008

Audyt w zamówieniach publicznych

Maria Lech
jest inżynierem, doktorantem w Wydziale Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstrakt

Zapewnienie dostatecznej efektywności i konkurencyjności zamówień publicznych Audyt procedur udzielania zamówień publicznych ma na celu sprawdzenie zgodności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z przepisami wspólnotowymi i krajowymi w zakresie prawa o zamówieniach publicznych. Audyt zamówień publicznych pełni funkcję informacyjną, doradczą i służy eliminacji ryzyka dokonania nieefektywnych zakupów towarów oraz usług po zawyżonych cenach. Jest on przeprowadzany w następujących postaciach: audyt uprzedni (ex ante), stanowiący ocenę zgodności prowadzonego postępowania z prawem wspólnotowym oraz krajowym w dziedzinie zamówień publicznych dokonywaną przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego, którego celem jest: ustalenie i wskazanie naruszeń ww. prawa oraz uniknięcie zawarcia nieważnej umowy, a co za tym idzie – wydatkowania środków publicznych niezgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz audyt następczy (ex post), stanowiący ocenę zgodności prowadzonego postępowania z prawem wspólnotowym (Traktat Ustanawiający Wspólnotę Europejską, dyrektywy harmonizujące) oraz z przepisami ustawy z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t. jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), zwanej dalej PZP, a także pozostałymi aktami wykonawczymi, dokonywaną po udzieleniu zamówienia publicznego, tzn. po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, którego celem jest wskazanie nieprawidłowości w toku przeprowadzonej procedury. Szczególną funkcję zapobiegawczą i profilaktyczną spełnia audyt zamówień publicznych w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej (w tym z funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności) wobec zasad kwalifikowania środków. Wydatki ponoszone w projektach współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej są kwalifikowane, jeżeli m.in. spełniają następujące warunki: są niezbędne dla realizacji projektu, a więc mają bezpośredni związek z celami projektu; są efektywne i konkurencyjne, tj. nie są zawyżone w stosunku do cen i stawek rynkowych oraz spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami (relacja nakład/rezultat); a także są zgodne z odrębnymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, w szczególności z PZP.  Warunkiem podstawowym uzyskania dotacji jest poniesienie wydatku zgodnie ze wspólnotowym i krajowym prawem o zamówieniach publicznych.Stanowisko Komisji Europejskiej a uregulowania krajowe Ustawa z 4.9.2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw2 obowiązująca...