Abstrakt
Cechą charakterystyczną przepisów wspólnotowych, w tym także tych dotyczących zamówień publicznych, jest ich nieprecyzyjność, która z kolei wynika z faktu, iż dany akt prawny (np. dyrektywa) jest owocem kompromisu pomiędzy sprzecznymi interesami państw członkowskich. Skutkiem czego są one często słabe zarówno z merytorycznego, jak i legislacyjnego punktu widzenia2. Do tego dochodzą jeszcze zniekształcenia – celowe lub przypadkowe – oryginalnych zapisów dyrektyw w toku ich implementacji bądź, co gorsza, wprowadzenia do ustawodawstwa krajowego przepisów sprzecznych zarówno z duchem, jak i formalnymi postanowieniami implementowanej dyrektywy3. Ostatni fakt stanowi przykład na to, iż pomimo wprowadzenia wspólnych standardów państwa członkowskie nie rezygnują z próby obrony dotychczas stosowanych praktyk czy też realizacji narodowych priorytetów. Jak można się domyślić, ma to opłakany skutek w momencie, gdy przychodzi do praktycznego stosowania konkretnych przepisów. Zdarzało się, że zamawiający interpretował określony zapis w sposób odmienny, niż czynił to oferent, zaś sąd poproszony o rozstrzygnięcie sporu dochodził do wniosków zgoła odmiennych niż strony. Tak więc interpretacja przepisów dotyczących zamówień publicznych była i jest problemem, z którym na co dzień stykają się podmioty zaangażowane w zamówienia publiczne. Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z siedzibą w Luksemburgu jest organem, do którego zadań należy zarówno rozstrzyganie sporów, jak i interpretacja spornych bądź niejasnych przepisów. Ustanowienie jednego wspólnego dla całej Wspólnoty organu sądowniczego ma bardzo duże znaczenie dla spójności wykładni prawnej. Dzięki temu mamy do czynienia z prawem europejskim jednolicie interpretowanym, a nie prawem europejskim w interpretacji (w "wersji") niemieckiej czy francuskiej, a nawet wrocławskiej bądź kopenhaskiej. W obszarze zamówień publicznych Trybunał wydał dotąd wiele orzeczeń dotyczących zarówno sposobu interpretacji postanowień dyrektyw, jak również zgodności krajowych aktów implementujących z postanowieniami implementowanej dyrektywy. Większość z nich związana jest z zastosowaniem kryterium selekcji oferentów i zasad przyznawania zamówienia publicznego4. Poniżej przedstawione zostaną najważniejsze z nich, które zdaniem autora, wniosły najwięcej...