Prawo Zamówień Publicznych

nr 1/2008

Glosa do wyroku SN z 7.7.2007 r., II CSK 344/07

Ryszard Szostak
jest Adiunktem w Katedrze Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstrakt

 I. Dnia 4.9.2001 r. pozwana Gmina udzieliła Wykonawcy w trybie przetargu nieograniczonego zamówienia publicznego na budowę kanalizacji sanitarnej, o zryczałtowanej wartości 3,32 mln zł, z terminem realizacji do 30.10.2001 r. Do wykonywania umówionych robót Wykonawca dopuścił podwykonawcę, pomimo że w umowie zobowiązał się wykonać wszystkie roboty we własnym zakresie. Podwykonawca, realizując powierzone mu prace, odstąpił parokrotnie od dyspozycji zatwierdzonego w trybie pozwolenia na budowę projektu, stanowiącego integralną część umowy. Dnia 15.10.2001 r. reprezentujący zamawiającą Gminę inspektor nadzoru dokonał wpisu do dziennika budowy o konieczności wykonywania prac zgodnie z projektem. Brak należytej reakcji ze strony Wykonawcy spowodował, że już 18.10.2001 r. inspektor na mocy kolejnego wpisu do dziennika wstrzymał roboty. Dnia 3.12.2001 r. Wykonawca zawiadomił jednak Gminę o zakończeniu robót i potrzebie ich odbioru. Dnia 7.12.2001 r. upoważnieni przedstawiciele Gminy (komisja powołana przez Wójta) przystąpili do czynności odbiorczych, ale z uwagi na nieusunięcie braków i wad odstąpiono od odbioru niekompletnego dzieła budowlanego, z odroczeniem o czas 1 tygodnia. Dnia 15.12.2001 r. podpisano protokół odbioru końcowego stwierdzający, że roboty wykonywano w czasie od 11.9.2001 r. do 7.12.2001 r., co nie odzwierciedlało rzeczywistego stanu faktycznego, ponieważ roboty były kontynuowane aż do 14.12.2001 r. Ponadto Gmina postanowiła rozliczyć odstępstwa od projektu polegające zwłaszcza na zmianie średnicy studni, użyciu rur o mniejszej grubości ścianek, zmianie liczby studzienek, długości sieci i niewykonaniu jednej z dwu przewidzianych w projekcie przepompowni, a także dokonała rozliczenia prac wykonanych, a nieujętych w dokumentacji. Zgodnie z ustaleniami niwelacja gruntu oraz uporządkowanie terenu miały nastąpić na wiosnę, do 30.5.2002 r. W tym czasie Wykonawca miał też dostarczyć dokumentację powykonawczą. Gmina ustaliła, że Wykonawca nie wykonał prac o wartości blisko 83 tys. zł, a wartość zrealizowanych robót dodatkowych i zamiennych wynosiła 57 tys. zł. Różnicę w kwocie 26 tys. zł Gmina potrąciła z wynagrodzenia...