Abstrakt
Uwagę autorów zwrócił wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8.12.2022 r. (II OSK 1965/21), którym sąd orzekł reformatoryjnie, uchylając wyrok sądu I instancji i jednocześnie oddalając skargę właścicieli lokalu mieszkalnego w budynku wielolokalowym w jednej z warszawskich spółdzielni.
Właściciele wspomnianego lokalu przeprowadzili remont mieszkania jednakże wobec poinformowania o tym fakcie właściwego miejscowo organu nadzoru budowlanego przez przedstawiciela spółdzielni, właściciele zostali zobligowani przez powiatowy organ nadzoru do przedłożenia ekspertyzy technicznej (z uwzględnieniem części opisowej i graficznej, zawierającej inwentaryzację lokalu sprzed i po przebudowie) prawidłowości robót budowlanych wykonanych w lokalu, w tym odnoszących się do instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, gazowej i wentylacyjnej, zawierającej wpływ na konstrukcję i statykę budynku oraz odnoszącej się do spełnienia wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12.4.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 1065 ze zm.; dalej WarunkiTechR).
Na tle rozpoznanej przez WSA w Warszawie, a później NSA sprawy pojawiło się zagadnienie, które oba sądy oceniły całkowicie odmiennie, tj. czy i w jakim zakresie wyspecjalizowany organ nadzoru budowlanego może samodzielnie dokonać oceny skutków remontu mieszkania w bloku z lat 60. ubiegłego wieku, oraz w jakiej sytuacji wymaga to zasięgnięcia opinii technicznej sporządzonej przez osobę o specjalnych kwalifikacjach. Należy nadmienić, że koszty sporządzenia takiej oceny technicznej (organ nadzoru w toku postępowania zobligował właścicieli do zapłaty 5000 zł zaliczki na poczet jej sporządzenia), w wyniku podjętego przez organ postępowania administracyjnego, siłą rzeczy będą obciążały właścicieli lokalu.