Abstrakt
Przepisy ustawy z 8.9.2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 146; dalej RestrPKPU) nakazują PKP S.A. stosowanie szczególnego trybu przy sprzedawaniu lokali mieszkalnych znajdujących się w tzw. budynkach kolejowych. Po przeprowadzeniu postępowania, w przypadku odmowy wykupienia mieszkań (po preferencyjnych warunkach) przez ich najemców, Kolej może nieodpłatnie przekazać nieruchomość gminie (wraz z niesprzedanymi lokalami) na podstawie art. 46a przywołanej ustawy. W ten sposób PKP S.A. nie musi już zajmować się administrowaniem budynków mieszkalnych, jednakże problem niejako przerzucany zostaje na jednostki samorządu terytorialnego. Niejednokrotnie mieszkania znajdują się bowiem w złym stanie technicznym, a jednocześnie ich sprzedaż na rzecz najemców zazwyczaj nie przyniesie gminom znaczącego dochodu (bonifikata od ceny może sięgać ponad 95%). Na domiar złego przepisy RestrPKPU, które zobligowany jest przestrzegać samorząd, są niezwykle skomplikowane i w praktyce stwarzają duże trudności interpretacyjne stosującym je urzędom.
W niniejszym artykule poruszone zostaną najważniejsze aspekty związane ze sprzedażą przez gminę lokali mieszkalnych przejętych nieodpłatnie od PKP S.A. w trybie art. 46a RestrPKPU.