Abstrakt
Autorzy opracowania postanowili szczególną uwagę poświęcić kwestii stosowania przez organy nadzoru budowlanego kary pieniężnej z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego (tzw. samowoli użytkowej), a także orzecznictwu oraz doktrynie zajmującym się tym zagadnieniem, na przykładzie instalacji na istniejących obiektach budowlanych stacji bazowych telefonii komórkowej bowiem wspomnianemu zagadnieniu uwagę poświęcił w ostatnim czasie skład orzekający w zakresie skargi kasacyjnej rozpatrywanej przez Naczelny Sąd Administracyjny (II OSK 2641/17). Sąd ten w dniu 20.9.2019 r. na podstawie art. 187 § 1 ustawy z 30.8.2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz.1302 ze zm.) postanowił przedstawić składowi 7 sędziów NSA do rozstrzygnięcia zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, tj.: „Czy przewidziana w art. 57 ust. 7 ustawy z 7.7.1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 1186 ze zm.; dalej PrBud) sankcja w postaci kary pieniężnej za przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego lub jego części dotyczy także obiektów zrealizowanych bez pozwolenia na budowę lub zgłoszenia”.