Nieruchomości

nr 9/2018

Postępowanie w sprawie przyjęcia materiałów do powiatowej części państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, cz. VII – weryfikacja przekazywanych materiałów (rodzaje materiałów i stosowane przepisy prawa)

Jarosław Krupiński
Autor jest Warmińsko-Mazurskim Rzecznikiem Dyscyplinarnym w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej osób wykonujących samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii.
Abstrakt

Kolejnym etapem postępowania w sprawie przyjęcia materiałów do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego (PZGiK) są działania podejmowane w ramach swoistej instytucji prawnej, którą można określić mianem – „weryfikacja materiałów z zakończonych prac geodezyjnych”. Weryfikowane materiały to zbiory danych lub dokumenty skompletowane w operacie technicznym przez wykonawcę prac geodezyjnych. Z uzasadnionych przyczyn, przedstawionych we wcześniejszej cz. V niniejszego cyklu artykułów, można pominąć nieuregulowany, szczególny przypadek przekazywania zbiorów danych. W zdecydowanej większości weryfikacja dotyczy przede wszystkim dokumentacji zawartej w operacie technicznym (od kilkuset do kilku tys. operatów rocznie w każdym powiecie) przekazywanym po zakończeniu prac geodezyjnych. Ustawodawca wskazuje (art. 12b ust. 1 ustawy z 17.5.1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 2101, ze zm.; dalej PrGeodKart), że starosta weryfikuje operat techniczny pod względem zgodności z przepisami prawa (tzw. kryterium legalności) obowiązującymi w geodezji i kartografii, w szczególności dotyczącymi:

  1. wykonywania pomiarów, o których mowa w art. 2 pkt 1 lit. a PrGeodKart, oraz opracowywania wyników tych pomiarów,
  2. kompletności przekazywanych wyników wykonanych prac geodezyjnych.

Po przeprowadzonej kontroli wymagań podmiotowych i przedmiotowych, weryfikacja jest następnym etapem przyjmowania materiałów do zasobu powiatowego. Jest ona najistotniejszym elementem omawianej procedury, zaliczanej do rodzaju postępowania kontrolnego (szczegóły w cz. II niniejszego cyklu artykułów). Weryfikacja w swej istocie nie jest niczym innym jak właśnie bezpośrednim zestawieniem faktów, wynikających z posiadanych środków dowodowych, z tym, jak być powinno, czyli z normami zawartymi w przepisach prawa obowiązujących w geodezji i kartografii. Celem weryfikacji jest więc ustalenie, czy przewidziany prawem stan został urzeczywistniony. Aby tego dokonać, trzeba znać stan postulowany wynikający z przepisów prawa oraz stan faktyczny opierający się na zebranym materiale dowodowym. Stwierdzenie, który przepis prawa odpowiada istniejącemu stanowi faktycznemu, powinno być przez starostę dokonywane jednocześnie z ustalaniem tego stanu faktycznego na podstawie zebranego materiału dowodowego. Efekt dokonanej oceny stanu istniejącego, nazwany przez ustawodawcę wynikiem weryfikacji, starosta ma obowiązek utrwalić w protokole, którego wzór określony został w załączniku nr 4 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z 8.7.2014 r. w sprawie formularzy dotyczących zgłaszania prac geodezyjnych i prac kartograficznych, zawiadomienia o wykonaniu tych prac oraz przekazywania ich wyników do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz.U. poz. 924; dalej: FormGeodR). Dodatkowo należy zaznaczyć, że starosta ma wyraźny zakaz weryfikowania zbiorów danych lub innych materiałów, stanowiących wynik prac geodezyjnych, wykonanych w związku z realizacją zamówienia publicznego organów administracji geodezyjnej i kartograficznej (art. 12b ust. 2 PrGeodKart).