Abstrakt
Kolejnym etapem postępowania w sprawie przyjęcia materiałów do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego (PZGiK) są działania podejmowane w ramach swoistej instytucji prawnej, którą można określić mianem – „weryfikacja materiałów z zakończonych prac geodezyjnych”. Weryfikowane materiały to zbiory danych lub dokumenty skompletowane w operacie technicznym przez wykonawcę prac geodezyjnych. Z uzasadnionych przyczyn, przedstawionych we wcześniejszej cz. V niniejszego cyklu artykułów, można pominąć nieuregulowany, szczególny przypadek przekazywania zbiorów danych. W zdecydowanej większości weryfikacja dotyczy przede wszystkim dokumentacji zawartej w operacie technicznym (od kilkuset do kilku tys. operatów rocznie w każdym powiecie) przekazywanym po zakończeniu prac geodezyjnych. Ustawodawca wskazuje (
- wykonywania pomiarów, o których mowa w
art. 2 pkt 1 lit. a PrGeodKart, oraz opracowywania wyników tych pomiarów, - kompletności przekazywanych wyników wykonanych prac geodezyjnych.
Po przeprowadzonej kontroli wymagań podmiotowych i przedmiotowych, weryfikacja jest następnym etapem przyjmowania materiałów do zasobu powiatowego. Jest ona najistotniejszym elementem omawianej procedury, zaliczanej do rodzaju postępowania kontrolnego (szczegóły w cz. II niniejszego cyklu artykułów). Weryfikacja w swej istocie nie jest niczym innym jak właśnie bezpośrednim zestawieniem faktów, wynikających z posiadanych środków dowodowych, z tym, jak być powinno, czyli z normami zawartymi w przepisach prawa obowiązujących w geodezji i kartografii. Celem weryfikacji jest więc ustalenie, czy przewidziany prawem stan został urzeczywistniony. Aby tego dokonać, trzeba znać stan postulowany wynikający z przepisów prawa oraz stan faktyczny opierający się na zebranym materiale dowodowym. Stwierdzenie, który przepis prawa odpowiada istniejącemu stanowi faktycznemu, powinno być przez starostę dokonywane jednocześnie z ustalaniem tego stanu faktycznego na podstawie zebranego materiału dowodowego. Efekt dokonanej oceny stanu istniejącego, nazwany przez ustawodawcę wynikiem weryfikacji, starosta ma obowiązek utrwalić w protokole, którego wzór określony został w załączniku nr 4 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z 8.7.2014 r. w sprawie formularzy dotyczących zgłaszania prac geodezyjnych i prac kartograficznych, zawiadomienia o wykonaniu tych prac oraz przekazywania ich wyników do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz.U.