Nieruchomości

nr 5/2018

Postępowanie w sprawie przyjęcia materiałów do powiatowej części państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, cz. IV

Jarosław Krupiński
Autor jest Warmińsko-Mazurskim Rzecznikiem Dyscyplinarnym w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej osób wykonujących samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii.
Abstrakt

W sprawach geodezji i kartografii, w tym w sprawach prowadzenia PZGiK, zadania organu nadzoru geodezyjnego i kartograficznego w województwie wykonuje wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego (wingik) (art. 6a ust. 1 pkt 1 lit. b z 17.5.1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 2101, ze zm.; dalej PrGeodKart). Jednakże wingik jako kierownik inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie, jest w odmiennej sytuacji prawnej od geodety powiatowego („organu pomocniczego” starosty). Przede wszystkim wingik może działać w imieniu wojewody z mocy prawa, wykonując zadania i kompetencje Służby Geodezyjnej i Kartograficznej określone w ustawie i przepisach odrębnych (art. 6a ust. 2 PrGeodKart). Relacje między wojewodą a wingik jako kierownikiem funkcjonującej w województwie zespolonej inspekcji dodatkowo regulowane są przepisami ustawy z 23.1.2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U. z 2017 r. poz. 2234, ze zm.; dalej AdmRządWojewU). Zwrócić trzeba uwagę przede wszystkim na art. 51 AdmRządWojewU, zgodnie z którym wojewoda jako zwierzchnik rządowej administracji zespolonej w województwie kieruje nią i koordynuje, kontroluje jej działalność, zapewnia warunki skutecznego jej działania oraz ponosi odpowiedzialność za rezultaty jej działania. Odnosi się to do wszystkich struktur rządowej administracji zespolonej w województwie, w tym do inspekcji geodezyjnej i kartograficznej.