Nieruchomości

nr 1/2017

Przyjmowanie opracowań do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – refleksje proceduralne, cz. I

Marian Wolanin
Autor jest wicedyrektorem Departamentu Gospodarki Nieruchomościami w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
Abstrakt

Państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny stanowią zbiory danych prowadzone na podstawie ustawy przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej i utworzone na podstawie tych zbiorów danych opracowania kartograficzne, rejestry, wykazy i zestawienia, oraz dokumentacja zawierająca wyniki prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, dokumenty utworzone w wyniku tych prac, a także zobrazowania lotnicze i satelitarne (art. 2 pkt 10 ustawy z 17.5.1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 1629; dalej PrGeodKartU). Omawiany zasób dzieli się na:

1) centralny zasób geodezyjny i kartograficzny stanowiący centralną część państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzoną przez Głównego Geodetę Kraju, który jednocześnie dysponuje środkami Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, 2) wojewódzki zasób geodezyjny i kartograficzny stanowiący wojewódzką część państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzoną przez marszałków województw przy pomocy geodetów województw, 3) powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny stanowiący powiatową część państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzoną przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu przy pomocy geodetów powiatowych.
Prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym jego tworzenie, ewidencjonowanie i utrzymywanie oraz aktualizacja i udostępnianie danych należy do zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej. Organami tej służby są:
1) organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, tj. Główny Geodeta Kraju oraz wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie wykonującego w imieniu wojewody zadania i kompetencje Służby Geodezyjnej i Kartograficznej określone w ustawie i przepisach odrębnych, 2) organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, tj. marszałek województwa wykonujący w tym zakresie zadania z zakresu administracji rządowej przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego oraz starosta wykonujący w tym zakresie zadania z zakresu administracji rządowej przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.
Weryfikacji opracowań przyjmowanych do zasobu dokonują:
1) Główny Geodeta Kraju, w zakresie centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, 2) marszałkowie województwa, w zakresie wojewódzkich zasobów geodezyjnych i kartograficznych, 3) starostowie, w zakresie powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych.
Główny Geodeta Kraju sprawuje przy tym nadzór nad prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, natomiast w zakresie wojewódzkich zasobów geodezyjnych i kartograficznych oraz powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych nadzór sprawują także wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego.