Abstrakt
Specustawa kolejowa, czyli ustawa o transporcie kolejowym (dalej: TranspKolejU) została uchwalona przez Sejm w dniu 28.3.2003 r. Mimo generalnego sukcesu specustaw umożliwiających szybkie i sprawne realizowanie inwestycji, dziś z całą pewnością można powiedzieć, że specustawa kolejowa nie powtórzyła sukcesu specustawy drogowej. Dlaczego? Założenia niemalże identyczne co w specustawie drogowej, czyli przyspieszenie procesu inwestycyjnego w związku z koniecznością realizacji celu o charakterze publicznym, osiągnięcie celu poprzez wprowadzenie całego systemu uproszczenia procedur postępowania oraz ujednolicenie standardów postępowań, eliminujących w dużej mierze uprawnienia stron postępowania. Dlaczego więc specustawa kolejowa nie powieliła sukcesu specustawy drogowej?Przyjmując, że niezwykle istotnym czynnikiem (o ile nie najistotniejszym) umożliwiającym realizację inwestycji na podstawie specustaw są środki unijne – odpowiedź na powyższe pytania staje się dość oczywista. Całe lata środki unijne były bowiem przeznaczone na realizację inwestycji drogowych, mimo obowiązującego Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych czy też specustawy kolejowej, które stały u podstaw zmian mających na celu rozwój infrastruktury kolejowej.