Nieruchomości

nr 2/2015

Zastosowanie beaconów w strategii marketingowej centrum handlowego – przykłady ze świata

Łukasz Maciak
MRICS REV, dyrektor w Zespole Rynków Kapitałowych DTZ Polska, rzeczoznawca majątkowy, zarządca i pośrednik.
Abstrakt

Rok 2014 na pewno zostanie zapamiętany jako rok wdrożeń beaconów w szeroko rozumianym handlu. Czym jest beacon? To taka mała elektroniczna latarnia, która zamiast światła emituje sygnał, wykorzystując technologię Bluetooth 4.0. Wysyłane przez beacony impulsy interpretowane przez aplikacje mobilne w smartfonach umożliwiają nawigowanie wewnątrz pomieszczeń, badanie aktywności użytkowników w centrach handlowych oraz inicjowanie zdarzeń uzależnionych od lokalizacji użytkownika.Nowa era doświadczeń zakupowych Przekaz marketingowy ciągle ulega zmianie, a firmy szukają nowych sposobów komunikowania się z klientami. Dziś aplikacje zainstalowane na smartfonie oraz sygnały bluetooth umożliwiające identyfikację położenia w pomieszczeniach zapewniają możliwość komunikacji z użytkownikiem smartfona w odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu i komunikatem o odpowiedniej do lokalizacji treści. Odpowiedni czas to taki, kiedy użytkownik rozpoczyna daną czynność np. zakupy i wchodzi do sklepu, centrum handlowego. Aktywność klienta w postaci wejścia na dany obszar sugeruje zainteresowanie ofertą. Właściwe miejsce to lokalizacja, która łatwo umożliwia realizację potrzeby lub zainteresowania. Dzięki korelacji relewantnej treści, miejsca i czasu właściciel sklepu może wpływać na konsumenta tuż przed lub w czasie podejmowania ostatecznej decyzji zakupowej.