Abstrakt
W dniu 25.12.2014 r. weszła w życie ustawa z 30.5.2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827; dalej PrawKonsU), która jest wynikiem implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z 25.10.2011 r. w sprawie praw konsumentów (dalej „Dyrektywa”). Wejście w życie PrawKonsU spowodowało nałożenie na przedsiębiorców, w tym prowadzących działalność pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, szereg obowiązków dotyczących w szczególności zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa. Zmianie uległa także regulacja prawa odstąpienia przez konsumenta od umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa. Celem niniejszego opracowania nie jest całościowa analiza nowelizacji wprowadzonej w ramach PrawKonsU, lecz omówienie tych zmian, które dotyczą umów zawieranych pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w obrocie nieruchomościami. Na wstępie należy zwrócić uwagę, że PrawKonsU uchyliła ustawę z dnia 27.7.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz ustawę z 2.3.2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. Nr 22, poz. 271 ze zm.), dostosowując do tych zmian przepisy Kodeksu cywilnego (KC). W dalszym ciągu jednak przedsiębiorcy będą zobowiązani do znajomości i przestrzegania przepisów wynikających z kilku dodatkowych aktów prawnych, m.in. ustawy z 23.8.2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 171, poz. 1206 ze zm.), KC, ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 16.2.2007 r. (Dz.U. z 2003 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.) czy ustawy z 4.3.2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278 ze zm.).