Nieruchomości

nr 2/2015

Rok 2014 – dobry czas dla polskiego rynku nieruchomości komercyjnych

Abstrakt

Przyczyn spadku popytu w segmencie biurowym w 2014 r. należy upatrywać w kryzysie 2009 r. Wzrost popytu na powierzchnię magazynową w 2014 r. przekroczył 20%, zaś wciągu ostatnich 24 miesięcy do polski weszło 25 nowych sieci handlowych.„Obserwujemy kontynuację trendu wzrostowego w polskiej gospodarce i rosnące zainteresowanie Polską wśród zagranicznych inwestorów. Pojawiło się wielu nowych inwestorów zarówno na rynku kapitałowymi jak i deweloperskim. Powstają coraz ciekawsze inwestycje komercyjne. Widać zmianę jakościową oferty, z jakiej mogą wybierać najemcy, którzy z kolei nie przestają się rozwijać. Wśród istotnych trendów i tematów, jakie pojawiły się na rynku w mijającym roku są takie jak: budowlany boom na rynku biurowym, nowe lokalizacje wynikające z inwestycji infrastrukturalnych w miastach, dalszy rozwój i dojrzewanie rynku outsourcingu, nowe sektory wśród najemców nowoczesnych powierzchni biurowych, nowe rozwiązania w projektowaniu biur i związane z tym zmiany na rynku pracowniczym, ulice handlowe i reorganizacje wśród najemców handlowych, duże inwestycje w sektorze magazynowo-przemysłowym. Rok 2014 upłynął jako czas dojrzewania poszczególnych sektorów rynku, chociaż nie dla wszystkich jego podmiotów jest to łatwy proces” – mówi Joanna Mroczek, dyrektor marketingu oraz działu doradztwa i badań rynku w CBRE.