Nieruchomości

nr 2/2014

Kto jest zobowiązany do uprzątnięcia śniegu i lodu z chodników?

Jolanta Wawrzyniak
Autorka jest radcą prawnym, wspólnikiem w Kancelaria Radców Prawnych Wawrzyniak, Wiśniewski, Zborowska, [email protected], www.kancelaria-wwz.pl
Abstrakt

Obowiązek uprzątnięcia śniegu i lodu z chodników ma służyć zapewnieniu bezpieczeństwa pieszym, którzy na co dzień poruszają się tymi fragmentami ciągów pieszych. Skutki zaniedbań w wykonaniu tych obowiązków są odczuwalne przez nas wszystkich, bowiem poruszanie się po zasypanych chodnikach sprawia wiele trudności, a w wielu miejscach spacer po nich przypomina raczej niezgrabną jazdę na lodzie, podczas którego nietrudno o wypadek.Do uprzątnięcia śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości zostali na mocy ustawy z dnia 13.9.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz.U. 2012 r., poz. 391; dalej GmPorządekU) zobowiązani właściciele nieruchomości. Za właścicieli nieruchomości przedmiotowa ustawa zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 rozumie także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. W związku z tym także na tych podmiotach ciąży obowiązek uprzątnięcia śniegu i lodu z chodników.Obowiązek uprzątnięcia śniegu i lodu z chodników został wyrażony w art. 5 ust. 1 pkt 4 GmPorządekU, zgodnie z którym właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych. Obowiązek właściciela nieruchomości w zakresie uprzątnięcia z nieruchomości śniegu i lodu wynika wprost z GmPorządekU. W związku z tym nie jest konieczne wydanie jakiejkolwiek decyzji administracyjnej, która nakazywałaby właścicielowi nieruchomości odśnieżanie chodnika bądź konkretyzowałaby jego obowiązek. Takie stanowisko zostało również wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13.12.1998 r. (IV SAB 64/98), w którym Sąd ten wskazał, iż sam obowiązek wynikający z art. 5 ust. 1–4 GmPorządekU wiąże z mocy prawa (ex lege) i dla swojej ważności nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Z kolei wydanie przez organ decyzji nakładającej na właściciela taki obowiązek, w sytuacji, gdy obowiązek ten wynika wprost z normy prawnej, należałoby uznać za decyzję dotknięta wadą nieważności z przyczyny określonej w art. 156 § 1 pkt 2 KPA.