Abstrakt
Na łamach poprzedniego numeru „Nieruchomości C.H. Beck” omówiono projektowane zmiany ustawowe dotyczące zasad wykonywania zawodu zarządcy nieruchomości. Ponieważ jednak projekt tzw. ustawy deregulacyjnej1 przyjęty przez Radę Ministrów2 zawiera propozycje zmian prawnych w zakresie regulacji zasad dostępu i wykonywania pozostałych dwóch zawodów w dziedzinie związanej z gospodarowaniem nieruchomościami, tj. rzeczoznawców majątkowych oraz pośredników w obrocie nieruchomościami, zasadnym stało się zapoznanie również przedstawicieli tychże grup zawodowych (jak też kandydatów odpowiednio na rzeczoznawców majątkowych lub pośredników w obrocie nieruchomościami) z czekającymi ich zmianami.
Kontynuując zatem omawianie problematyki związanej z planowaną zmianą zasad wykonywania niektórych zawodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w niniejszym numerze omówione zostaną te z nich, którymi projektodawcy planują objąć zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami.
Licencja zawodowa i centralny rejestr pośredników w obrocie nieruchomościami
Obowiązujące przepisy
Możliwość wykonywania zawodu polegającego na pośrednictwie w obrocie nieruchomościami uzależniona jest od konieczności spełnienia przez kandydata do zawodu wielu wymogów stawianych przepisami prawa, a w szczególności uzyskania licencji zawodowej pośrednika w obrocie nieruchomościami, której otrzymanie warunkowane jest wypełnieniem szeregu obowiązków ustanowionych ustawą z 21.8.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.). Ustawodawca uzależnił bowiem możliwość uzyskania licencji zawodowej od spełnienia wymogu posiadania przez kandydata na pośrednika pełnej zdolności do czynności prawnych, niekaralności za wyszczególnione w ustawie przestępstwa stypizowane w rozdziale XXX, XXXIV–XXXVII Kodeksu karnego3 oraz przestępstwa skarbowe, jak również posiadania wyższego wykształcenia, ukończenia studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami4, odbycia wymaganej praktyki zawodowej oraz – w odniesieniu do osób nieposiadających obywatelstwa polskiego – wykazania się biegłą znajomością języka polskiego.
Spełnienie przez kandydatów na pośredników w obrocie nieruchomościami powyższych warunków podlega stwierdzeniu w postępowaniu kwalifikacyjnych przeprowadzanym przez Państwową Komisję Kwalifikacyjną powoływaną przez Ministra Infrastruktury w drodze zarządzenia. Ponieważ postępowanie kwalifikacyjne wszczynane jest na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie licencji zawodowej, również koszt5 jego przeprowadzenia pokrywany jest w całości z opłat wnoszonych indywidualnie przez kandydatów do zawodu.
Dopiero pozytywna weryfikacja spełnienia przez kandydata wszystkich, wymienionych wyżej, warunków, jak też wypełnienia wymogu odbycia nie krótszej niż 6-miesięczna praktyki zawodowej6 mającej na celu przygotowanie do prowadzenia działalności zawodowej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, zakończonej udokumentowaniem jej przebiegu w dzienniku praktyk oraz sporządzenie przez kandydata opisu przeprowadzonych transakcji, warunkują możliwość uzyskania licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami.
Na podstawie świadectwa nadania licencji zawodowej następuje równoczesny wpis osoby, której licencję nadano, do centralnego rejestru pośredników w obrocie nieruchomościami prowadzonego przez Ministra Infrastruktury7. W rejestrze wpisuje się również obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, którym na zasadach określonych w przepisach odrębnych, uznano nabyte w tych państwach kwalifikacje do wykonywania zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami. W odniesieniu do każdego pośrednika ujawnieniu w rejestrze podlegają dane obejmujące: numer i datę wpisu, imię i nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, wykształcenie, numer PESEL, numer dokumentu tożsamości dla obywateli państw członkowskich UE, numer licencji zawodowej oraz informacje o orzeczonych karach dyscyplinarnych, o pozbawieniu licencji zawodowej, jak też o wykreśleniu z rejestru i jego przyczynach.
Z dniem uzyskania wpisu do centralnego rejestru pośredników w obrocie nieruchomościami, osoba do tego rejestru wpisana nabywa prawo do wykonywania zawodu oraz używania tytułu zawodowego „pośrednik w obrocie nieruchomościami”.
Projekt zmian
Następstwem wejścia w życie projektowanej deregulacji wykonywania zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami będzie zniesienie wymogu uzyskania przez kandydata do zawodu stosownej licencji. Nie ulegnie natomiast zasadniczym zmianom obowiązek wpisu kandydata do centralnego rejestru pośredników w obrocie nieruchomościami. Zawężeniu ulegnie jedynie katalog warunków, z których spełnieniem wiązać się będzie możliwość uzyskania wpisu, na skutek rezygnacji z wymogu ukończenia przez kandydatów studiów wyższych oraz studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, odbycia praktyki zawodowej, a także – w odniesieniu do osób nieposiadających obywatelstwa polskiego – wykazania się biegłą znajomością języka polskiego. Rozszerzono natomiast katalog przestępstw, z karalnością za które powiązano utratę przez kandydata do zawodu możliwości uzyskania wpisu do centralnego rejestru pośredników w obrocie nieruchomościami, a tym samym – przynajmniej do czasu zatarcia skazania – wykonywania zawodu pośrednika8. Zniesienie natomiast wymogu uzyskania licencji zawodowej związane zostało z pominięciem w propozycji zmian ustawowych konieczności odbycia praktyki zawodowej przygotowującej do prowadzenia działalności zawodowej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.
Projekt przewiduje również [...]