Nieruchomości

nr 1/2013

Rozporządzenie w sprawie hałasu a obowiązywanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Maciej Nowak
Autor jest kierownikiem Pracowni Ekonomiki Przestrzennej i Środowiskowej Katedra Prawa i Gospodarki Nieruchomościami Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie oraz radcą prawnym O.I.R.P. w Szczecinie.
Abstrakt

Problematyka związana z ochroną przed hałasem – zwłaszcza w kontekście realizowanych inwestycji drogowych wzbudza bardzo dużo kontrowersji. W licznych, wyrażanych przy okazji tej dyskusji opiniach zawarty był pogląd, zgodnie z którym chroniących przed hałasem drogowym ekranów akustycznych jest obecnie zbyt dużo, co skutkuje przede wszystkim niszczeniem krajobrazu, a w szerszym kontekście – ładu przestrzennego. W związku z powyższym różne środowiska postulują doprowadzenie do rozwiązań, które powstrzymałyby dalszy „rozrost” ekranów akustycznych.

Odpowiedzią na powyższe postulaty jest rozporządzenie Ministra Środowiska z 1.10.2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. Nr 2012, poz. 1109). W rozporządzeniu tym zmieniono dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku, powodowanego przez poszczególne grupy hałasu, m.in. właśnie drogi i linie kolejowe. O ile przedmiotowe rozporządzenie stanowi jeden z instrumentów rozwiązujących w jakimś zakresie zasygnalizowany powyżej problem, o tyle przy okazji jego realizacji powstał nowy, tym razem bardziej formalnoprawny dylemat. Dotyczy on tego, jak wydane rozporządzenie wpływa na wydane już w sprawie konkretnych inwestycji drogowych, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, opartych na wcześniejszym stanie prawnym (i odmiennych dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku).

Rozporządzenie a zmiana decyzji środowiskowej

Stosunkowo najmniejsze wątpliwości pojawiają się w sytuacji, gdy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzji środowiskowej) został złożony przed zmianą rozporządzenia, a sama decyzja ma być wydana w momencie obowiązywania nowego stanu prawnego. Wówczas organ nie może rozstrzygać na podstawie nieobowiązującego stanu prawnego. Nie może jednak także samodzielnie modyfikować złożonego przez inwestora wniosku. Niezbędne jest tutaj działanie w postępowaniu administracyjnym ze strony inwestora i wyrażona przez niego inicjatywa w zakresie zmiany złożonego wniosku (przy tej okazji dopuszczalne będzie zawieszenie postępowania administracyjnego). Brak zmiany wniosku nie może skutkować wydaniem decyzji środowiskowej sprzecznej z obowiązującymi normami hałasu. Taki wniosek powinien zostać przez organ oddalony. Jeżeli jednak realizacja złożonego wcześniej wniosku nie doprowadziłaby do stanu niezgodnego z nowymi, obecnie obowiązującymi normami dotyczącymi hałasu – wniosek taki nie musi zostać jednak zmieniany.

Po wydaniu decyzji o (decyzji „inwestycyjnych”) środowiskowych uwarunkowaniach w ramach starego stanu prawnego (przed zmianą rozporządzenia), a przed wydaniem pozwolenia na budowę lub zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, w pewnych przypadkach dostosowanie do nowego stanu prawnego może zostać przeprowadzone poprzez ponowną ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Osobny dylemat pojawia się zwłaszcza, w przypadku gdy modyfikacji ulega wydana już w starym stanie prawnym (przed zmianą rozporządzenia) decyzja „inwestycyjna” w taki sposób, aby dostosować wymogi techniczne do nowego rozporządzenia. Kwestią otwartą pozostaje wtedy to, czy możliwe jest tolerowanie sytuacji, w ramach której wydana zmieniona decyzja „inwestycyjna” byłaby sprzeczna z wydaną wcześniej decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym temacie w praktyce ukształtowały się odmienne spojrzenia. Podobny dylemat pojawia się w sytuacji, gdy po wydaniu decyzji środowiskowej wydana ma być decyzja inwestycyjna, a przepisy nie przewidują ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Problem ów zostanie rozważony w oparciu o najczęściej wiązany z niniejszymi dylematami przykład, dotyczący decyzji inwestycyjnej, którą jest zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

Argumenty za brakiem konieczności zmiany decyzji środowiskowych po ich wydaniu

Nie budzi wątpliwości fakt, że konieczność dokonywania ewentualnej zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wiązałaby się ze zdecydowanie większymi nakładami sił i działań ze strony organów administracji publicznej oraz dłuższym czasem realizacji przedsięwzięcia. Mając na uwadze powyższe, proponowana jest [...]