Nieruchomości

nr 5/2012

Sprzedaż nieruchomości gminnej w rokowaniach po negatywnym wyniku dwóch przetargów, cz. II

Maciej Bielecki
Autor jest radcą prawnym w Warszawie, partnerem w Kancelarii Radcowskiej Bieleccy www.kancelaria-bieleccy.pl
Abstrakt

Uchwała rady gminy w przedmiocie zasad gospodarowania mieniem gminnym (w tym zbywania nieruchomości) nie będzie miała zwykle charakteru przepisu prawa miejscowego, gdyż nie ustanawia norm generalnych i abstrakcyjnych, lecz przypisać jej należy rolę aktu wewnętrznego, zawierającego określone zalecenia dla organu wykonawczego gminy.

Skargi na czynności w rokowaniach i środki zaskarżenia rozstrzygnięć wniesionych skarg

Zgodnie z art. 40 ust. 5 GospNierU – uczestnik przetargu może, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku przetargu ustnego lub doręczenia zawiadomienia o wyniku przetargu pisemnego, zaskarżyć czynności związane z przeprowadzeniem przetargu do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli przetarg dotyczy nieruchomości stanowiących własność tej jednostki. Cytowana podstawa prawna nie określa, czy skargę może złożyć także uczestnik rokowań.

Rozporządzenie Rady Ministrów z 14.9.2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. Nr 207, poz. 2108 ze zm.; dalej WarSprzedNierR) precyzuje zasady składania skarg, stanowiąc jednocześnie (§ 30), że w sprawach nieuregulowanych w rozdziale dotyczącym rokowań, w zakresie sposobu i trybu przeprowadzania rokowań, stosuje się przepisy rozdziału 1 WarSprzedNierR, w ramach którego znajduje się § 11 regulujący zasady składania skarg. WarSprzedNierR nie rozstrzyga, czy ogólnie sformułowane odesłanie do „sposobu i trybu” obejmuje także możliwość składania skarg w rokowaniach, jednak w ocenie autora niniejszej publikacji brak jest przesłanek, które uzasadniałyby ograniczenie składania skarg tylko do czynności podejmowanych w przetargu. W szczególności, uczestnik rokowań powinien mieć (podobnie jak uczestnik przetargu) możliwość wnoszenia skarg na czynności organizatora i komisji, które naruszają przepisy prawa, w tym naruszają przepisy proceduralne w zakresie prowadzenia rokowań. Jeżeli komisja niezasadnie odmówi dopuszczania do udziału w rokowaniach podmiotowi, który spełnił warunki udziału, to powinien on mieć zapewnioną możliwość zaskarżenia takiego rozstrzygnięcia. Sprzedaż nieruchomości gminnej, niezależnie czy dokonywana w trybie przetargu czy w rokowaniach poprzetargowych, winna uwzględniać zasady równego traktowania, jawności i przejrzystości postępowania. Z tego względu tryb skargowy uznać należy za dopuszczalny także w toku rokowań poprzetargowych.

Zgodnie z § 11 ust. 1 WarSprzedNierR w zw. z § 30 WarSprzedNierR – skargę na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu uczestnik przetargu składa za pośrednictwem właściwego organu. Zgodnie z § 2 ust. 3 WarSprzedNierR w zw. z art. 4 pkt 9 GospNierU – dla nieruchomości gminnych będzie to organ wykonawczy gminy, tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta. W przypadku wniesienia skargi, właściwy organ wstrzymuje czynności związane ze zbyciem nieruchomości. Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje skargę w terminie 7 dni od daty jej otrzymania.

Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może: [...]