Abstrakt
Zagadnienie prawidłowego zawiadamiania członków wspólnoty mieszkaniowej o zebraniu właścicieli lokali nie doczekało się dotychczas pogłębionych rozważań w literaturze przedmiotu. Może to nieco dziwić wobec znaczenia, jakie ma ta materia dla praktyki życia wspólnot, jak również dla ochrony i realizacji uprawnień właścicieli nieruchomości. Poszerzenie argumentacji dotyczącej roli, wartości i funkcji zebrania we wspólnocie może mieć także istotne znaczenie dla orzecznictwa. Z tych względów zasadne wydaje się zwięzłe przedstawienie badań dotyczących zakreślonej kwestii.
Charakter prawny i funkcja art. 32 WłLokU
Węzłowym dla tytułowej problematyki przepisem jest art. 32 ustawy z 24.6.1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm., dalej WłLokU). Stwierdza on w ust. 1, że „O zebraniu właścicieli zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, zawiadamia każdego właściciela lokalu na piśmie przynajmniej na tydzień przed terminem zebrania”, zaś w ust. 2 uszczegóławia treść zawiadomienia statuując, iż „W zawiadomieniu należy podać dzień, godzinę, miejsce i porządek obrad. W wypadku zamierzonej zmiany we wzajemnych prawach i obowiązkach właścicieli lokali należy wskazać treść tej zmiany”. Odnosi się on przede wszystkim do corocznego obligatoryjnego zebrania, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 3 WłLokU1.
W doktrynie art. 32 WłLokU jest uważany za „normę techniczno-prawną”2. Stanowisko to jawić się może jednak jako zbyt uproszczone, a w konsekwencji deprecjonujące znaczenie wskazanego przepisu. Pogłębione rozważania w tym względzie zostaną przedstawione w niniejszym artykule.
Zwrócić w szczególności należy uwagę na kierunek nowelizacji art. 32 WłLokU. O ile bowiem tekst pierwotny wskazanej jednostki redakcyjnej w ustawie z 1994 r.3 stwierdzał jedynie, że „O terminie i proponowanym porządku zebrania ogółu właścicieli właściciele powinni być powiadomieni na piśmie”, o tyle w nowelizacji z 1997 r.4 uszczegółowiono już – celem ochrony członków wspólnoty – że „o zebraniu właścicieli zarząd zawiadamia każdego właściciela lokalu na piśmie przynajmniej na tydzień przed terminem zebrania. W zawiadomieniu należy podać czas, miejsce i porządek obrad. W wypadku zamierzonej zmiany we wzajemnych prawach i obowiązkach właścicieli lokali należy wskazać treść tej zmiany”. Modyfikacją z 2000 r.5 uprawnienie do zawiadamiania rozciągnięto na zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1 WłLokU.
Wspólnym mianownikiem dokonywanych nowelizacji było umocnienie ochronnej funkcji omawianego przepisu. Potwierdza to, że art. 32 WłLokU jest normą nie tyle „techniczno-prawną”, ile przede wszystkim gwarancyjną. By jednak mogła pełnić swą rolę, jej stosowanie musi być właściwie zabezpieczone przez sądy. Nie można przy tym tracić z oczu podstawowej dyrektywy interpretacyjnej, że przepisów gwarancyjnych – takich jak art. 32 WłLokU – nie wolno wykładać zwężająco6.
Niezawiadomienie członka wspólnoty o zebraniu właścicieli lokali – w orzecznictwie i doktrynie
W orzecznictwie jednolicie prezentowane jest stanowisko, że niezawiadomienie członka wspólnoty mieszkaniowej o terminie zebrania właścicieli może stanowić podstawę uchylenia przez sąd uchwały, lecz tylko wtedy, gdy zostanie wykazane, iż uchybienie to mogło mieć wpływ na jej treść7. WłLokU nie uzależnia bowiem, jak wynika z orzecznictwa, zdolności zebrania właścicieli lokali do podjęcia uchwał od jego należytego zwołania8. Stawiana jest zatem teza o znacznym odformalizowaniu postępowań wewnątrz wspólnoty mieszkaniowej9.
Podobnie część doktryny stoi na pozycji, że dopełnienie wymogu właściwego zwołania zebrania właścicieli nie jest warunkiem jego ważności10. Podziela ona stanowisko judykatury, że wadliwość w tym przedmiocie może doprowadzić do unieważnienia uchwały tylko wyjątkowo – wtedy, gdy mogła mieć wpływ na wynik głosowania11. Myśl ta została przeniesiona skądinąd z orzecznictwa dotyczącego uchwał walnego zgromadzenia spółdzielni12. Stawia się zatem przy zaskarżaniu uchwał powodowi obowiązek udowodnienia (a nie li tylko uprawdopodobnienia), że przy prawidłowym zawiadomieniu stawiennictwo miałoby wpływ na treść rozstrzygnięć zebrania13.
Powyższe stanowisko w ujęciu abstrakcyjnym wydawać się może prawidłowe – pewne wątpliwości pojawiają się jednak przy bliższym spojrzeniu, zwłaszcza z punktu widzenia praktyki.
Przesłanki uchylenia uchwały z przyczyn formalnych oraz ciężar dowodów
Sądy powszechne – jak była mowa – stawiają wymóg, aby dla uchylenia uchwały zebrania skarżący udowodnił, że uchybienia proceduralne mogły mieć wpływ na jej podjęcie14. Zasadniczym pytaniem jest jednak rozumienie „udowodnienia” oraz stwierdzenia „mogło mieć wpływ”. Jak bowiem można wykazać, że w przypadku prawidłowego zawiadomienia podjęta zostałaby inna uchwała w danym czasie? Wydaje się [...]