Abstrakt
Wydanie decyzji o naliczeniu opłaty planistycznej powinno nastąpić bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego umowy zbycia nieruchomości, ale po uprzednim przeprowadzeniu stosownego postępowania dowodowego, a w tym uzyskania opinii o wartości nieruchomości i zawiadomieniu odpowiednio dotychczasowego właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości o zebraniu całości materiału dowodowego do wydania stosownej decyzji.
%fot1%Opłata planistyczna ustalana jest decyzją administracyjną wójta (burmistrza lub prezydenta miasta), stanowiąc tym samym formę wykonania uchwały rady gminy (planu miejscowego) w dopuszczalności pobrania tej opłaty w wysokości wyznaczonej stawką procentową określoną w planie miejscowym. Opłata planistyczna stanowi przy tym dochód gminy o charakterze nie podatkowym, skoro nie posiada tych wszystkich cech, jakie wyróżniają podatek od innych świadczeń na rzecz budżetu Skarbu Państwa lub gmin. Tym samym, o ile w doktrynie prawa istnieją w tym względzie przeciwstawne poglądy, z racji cywilistycznego rodowodu tej opłaty (związanej z przysporzeniem właścicielowi przez gminę korzyści w postaci wzrostu wartości nieruchomości), należy podzielić pogląd ukształtowany już w orzecznictwie sądów administracyjnych o wydawaniu decyzji o naliczaniu opłaty planistycznej na podstawie przepisów KPA, a nie na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.
Postępowanie o wydanie decyzji o naliczeniu opłaty wszczynane jest z urzędu lub na wniosek właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości. Postępowanie może być wszczęte z urzędu jedynie wtedy, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty dokona zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące, a więc gdy przed upływem wskazanego terminu dojdzie do rozporządzenia prawem przysługującym do nieruchomości lub jej części. Natomiast wójt (burmistrz lub prezydent miasta) może wydać decyzję o naliczeniu opłaty planistycznej przed dokonaniem zbycia nieruchomości przez właściciela lub użytkownika wieczystego tylko wtedy, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty złożą w tym względzie stosowny wniosek z żądaniem jej ustalenia.
Warunki wszczęcia postępowania z urzędu
Wszczęcie postępowania z urzędu zależne jest od tego, czy po uchwaleniu nowego planu miejscowego lub zmiany dotychczasowego planu, właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości dokona jej zbycia w terminie 5 lat, licząc od dnia wejścia w życie uchwały dotyczącej planu miejscowego. Jeżeli bowiem we wskazanym terminie od dnia obowiązywania nowego planu lub zmiany dotychczasowego planu nieruchomość nie zostanie zbyta, to zbycie jej nawet po upływie wskazanego terminu nie uprawnia już wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) do wszczęcia postępowania i wydania decyzji o naliczeniu opłaty.
Wszczęcie postępowania z urzędu o wydanie decyzji dotyczącej opłaty planistycznej nie pozostaje [...]