Nieruchomości

nr 2/2011

Operat szacunkowy jako informacja publiczna

Iwona Maciejuk
Autorka jest referendarzem sądowym WSA w Warszawie.
Abstrakt

Kwestia dostępu do operatu szacunkowego wywołuje w praktyce liczne wątpliwości. Problemy w tym zakresie wynikają już z samej trudności we właściwym zakwalifikowaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego o wartości nieruchomości. Ustawodawca starał się rozwiązać ten problem poprzez wprowadzenie do ustawy z 21.8.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.; dalej GospNierU) przepisu regulującego dostęp do operatu szacunkowego, jednakże nie rozwiało to dotychczasowych wątpliwości, a nawet utrudniło ten dostęp. Niniejsze opracowanie stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o charakter operatu szacunkowego dotyczącego nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego i Skarbu Państwa oraz możliwość dostępu do tego rodzaju operatu.

Ustawa z 6.9.2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.; dalej DostInfoPublU) stanowi, że informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych. Pojęcie to ustawa rozumie zatem szeroko, ale definiuje je przez inne pojęcie nieokreślone. W praktyce powoduje to często trudności w dostępie do informacji publicznej. Przyjęcie przez podmiot zobowiązany, że żądana przez wnioskodawcę informacja nie stanowi informacji publicznej w rozumieniu DostInfoPublU powoduje, że żądana informacja nie jest udostępniana. W takiej sytuacji podmiot dysponujący nią informuje o tym wnioskodawcę pismem, a jedynym środkiem ochrony praw jednostki jest w takim przypadku skarga na bezczynność do sądu administracyjnego.

Definicja informacji publicznej

W orzecznictwie sądowo-administracyjnym prezentowany jest pogląd, zgodnie z którym informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona przez szeroko rozumiane władze oraz osoby pełniące funkcje publiczne, a także inne podmioty, które tę władzę realizują bądź gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa, w zakresie tych kompetencji. Może to być zarówno treść dokumentów urzędowych czy wystąpień i ocen dokonywanych przez organy publiczne – niezależnie do jakiego są kierowane podmiotu i jakiej sprawy dotyczą. Mogą one odnosić się do osób prywatnych. Taki charakter będzie miała również wiadomość niewytworzona przez podmioty publiczne, lecz odnosząca się do tych podmiotów1. Takie rozumienie informacji publicznej orzecznictwo ukształtowało na gruncie art. 61 Konstytucji, zgodnie z którym obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa (ust. 1). Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu (ust. 2). Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa (ust. 3). Stosownie zaś do art. 61 ust. 4 Konstytucji RP, tryb udzielania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, określają ustawy, a w odniesieniu do Sejmu i Senatu ich regulaminy.

Na gruncie orzecznictwa sądowo-administracyjnego informację publiczną stanowi treść wszelkiego rodzaju dokumentów w jakikolwiek sposób dotyczących organu, bez względu na to, co jest ich przedmiotem, przy czym nie chodzi tylko o dokumenty wytworzone przez organ, ale i takie, których organ używa przy realizacji przewidzianych prawem zadań (także te, które tylko w części dotyczą organu), nawet gdy nie pochodzą wprost od niego2.

Wobec braku definicji legalnej, ustawodawca starając się przybliżyć pojęcie informacji publicznej, określił przykładowo informacje podlegające udostępnieniu. Stworzony w art. 6 ust. 1 DostInfoPublU katalog nie jest jednak katalogiem zamkniętym, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a) DostInfo­PublU informacją publiczną jest informacja o takich danych publicznych jak:

– treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć;

– dokumentacja przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających.

Dokumentem urzędowym w rozumieniu ustawy jest też treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy (art. 6 ust. 2 DostInfoPublU).

Operat szacunkowy – informacja o majątku publicznym

Zgodnie z przepisami GospNierU operat szacunkowy jest opinią o wartości nieruchomości sporządzoną na piśmie przez rzeczoznawcę majątkowego (art. 156 ust. 1 GospNierU). Nie jest on zatem dokumentem urzędowym w rozumieniu DostInfoPublU, i to niezależnie od tego na potrzeby jakiego podmiotu został sporządzony. Pogląd taki [...]