Nieruchomości

nr 10/2010

System zarządzania jakością w biurach pośrednictwa

Abstrakt

Na rynku działa już blisko 15 tys. pośredników z uprawnieniami zawodowymi, czyli z licencją. Ich liczba podwoiła się od czasu zniesienia egzaminów, co jest dowodem na szeroko otwarty dostęp do zawodu. Jednak tak duża konkurencja wśród pośredników nie zawsze wymusza poprawę jakości obsługi. Jest to zawód, w którym ogromne znaczenie mają lata praktyki. Ostra konkurencja na rynku zachęca nielicznych, – choć widocznych, pośredników – do stosowania chwytów uważanych za „marketingowe”, ale za to nie zawsze zapewniających rzetelne uwzględnianie potrzeb klienta. Czasem jest to działanie typu – za wszelką cenę doprowadzić do transakcji bez liczenia się z faktem, że tą transakcją wpędzi się klienta w późniejsze kłopoty, np. finansowe, bo na dany lokal akurat go nie stać. Zdarza się, że klient nie orientuje się, jakie informacje powinien przeanalizować przed transakcją, bo po prostu nie zna się na tym.