Nieruchomości

nr 3/2009

Praktyki zawodowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami

Wojciech Karpiński
Autor jest pośrednikiem w obrocie nieruchomościami i prawnikiem oraz członkiem Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej.
Abstrakt

Uzyskanie licencji zawodowej pośrednika w obrocie nieruchomościami jest uzależnione od spełnienia warunków określonych w art. 182 ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 115, poz. 741 ze zm.; dalej GospNierU), w której jednym z podstawowych wymogów jest odbycie przez osobę zainteresowaną praktyki zawodowej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Sposoby i warunki odbywania praktyki określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 15.2.2008 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (Dz.U. Nr 31, poz. 189, dalej LicencjaZawodR).

Wiedza osoby ubiegającej się o licencję, uzyskana podczas studiów podyplomowych lub studiów wyższych, których program uwzględnia minimalne wymogi programowe dla studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, powinna być poddana weryfikacji w praktyce. Wynika to z potrzeby opanowania umiejętności samodzielnego wykonywania czynności pośrednictwa w perspektywie podjęcia pracy w tym zawodzie. Znaczenie praktyki zawodowej jest obecnie szczególne z uwagi na brak egzaminów w części teoretycznej i praktycznej, poprzedzających nadanie licencji. Stąd na prowadzących praktyki zawodowe spoczywa większa odpowiedzialność.

Organizator praktyki zawodowej

W świetle § 2 pkt 4 LicencjaZawodR, organizatorami praktyki zawodowej są związki stowarzyszeń pośredników w obrocie nieruchomościami. Organizacje te prowadzą i aktualizują listę prowadzących praktyki zawodowe, na którą wpisują prowadzących praktykę na ich wniosek, po sprawdzeniu wymogów, o których będzie mowa dalej. Na wniosek kandydata wydają dziennik praktyki zawodowej, do którego wpisują imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę prowadzącego praktykę zawodową, a także kolejny numer z prowadzonego rejestru wydanych dzienników praktyk. Organizatorzy praktyk zawodowych przekazują ministrowi co najmniej raz na pół roku, w formie elektronicznej, listę prowadzących praktykę zawodową wraz ze zmianami dokonanymi na tej liście, nie mając jednak możliwości jej weryfikacji.

Wniosek o odbycie praktyki

Osoba zainteresowana składa do organizatora wniosek o odbycie praktyki zawodowej i wydanie dziennika po ukończeniu studiów wyższych i studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. We wniosku, zgodnie z § 7 ust. 2, pkt 1–2 LicencjaZawodR, kandydat wskazuje prowadzącego praktykę lub zwraca się do organizatora praktyki o wyznaczenie prowadzącego. Do tego załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów formalnych, czyli ukończenia studiów wyższych i podyplomowych oraz zgodę osoby prowadzącej. W aktualnym rozporządzeniu nie występuje przepis obowiązujący do 26.2.2008 r., zgodnie z którym, jeżeli osoba wskazana przez kandydata nie była wpisana na listę prowadzących praktykę, wówczas należało dołączyć do wniosku dokumenty potwierdzające spełnienie warunków do prowadzenia praktyki. Na podstawie przekazanych dokumentów organizator dokonywał wpisu podmiotu wskazanego przez kandydata na listę. Oznacza to, że w obecnym stanie prawnym wskazanie prowadzącego praktykę powinno być poprzedzone jego wpisem na listę prowadzoną przez organizatora.

W sytuacji, kiedy kandydat nie wskaże prowadzącego praktykę, wtedy [...]